Kenali 5 Jenis Makanan/Minuman Yang Kalau Ambil Hari-Hari Pun Tak Akan Gemuk

Tak kiralah anda sedang berdiet ataupun anda hanya ingin menjaga kesihatan tubuh badan anda, makanan yang baik amat diperlukan setiap hari. Anda pasti tahu kandungan MSG dan minyak dalam kandungan makanan harian anda bukan?

Bukan setakat anda, kami juga menghadapi masalah untuk makan secara sihat setiap hari. Namun, jika anda tahu pemakanan anda, dan sedikit sebanyak ambil makanan ini, maka sedikit sebanyak anda terhindar daripada ancaman penyakit. 

AVOKADO

Ramai yang beranggapan bahawa Avocado ini merupakan makanan yang mengandungi lemak, namun tahukah anda bahawa lemak yang terkandung dalam Avokado adalah lemak yang sihat.

Anda pasti tahu kan, untuk mendapatkan badan yang cerdas dan terhindar dari penyakit anda perlu ambil sedikit lemak? Baru seimbang kan? Jadi ambil lemak ini. Memang sesuai!

MENTEGA

Dengar saja mentega, mulalah takut, sebab mentega mempunyai lemak. Mentega kaya dengan vitamin larut lemak dan asid lemak. Sebenarnya ia sangat bagus untuk anda yang mengamalkan kesihatan secara terperinci. Jadi jangan tolak mentega, selagi boleh makan, makanlah!

KOPI

Siapa yang ketagih dengan kopi pasti akan suka dengan fakta ini! Adakah anda tahu bahawa pengambila kopi setiap hari mungkin boleh meningkatkan umur anda?

Kopi tinggi dalam antioksidan. Nanum, jangan terlalu obses dengan kopi. Dinasihatkan supaya ambil 1 cawan 1 hari untuk mengelakkan penyakit tak diingini.

Peanut Butter

Peanut butter sangat bagus untuk anda yang ingin menurunkan berat badan. Ia mempunyai protein yang bagus untuk menghindarkan anda dari terkena penyakit hati.

Bergantung kepada pemilihan anda juga, jangan pula ambil yang penuh dengan gula, pilih yang bagus sikit. Mahal sedikit apa salahnya.

ROTI

Takut sangat nak makan nasi kerana percaya yang kanji akan membahayakan nyawa anda?

Apa kata anda ambil roti. Ia juga merupakan karbohidrat yang boleh mengundang kegemukan jika diambil secara berlebihan. Namun, daripada mengambil roti biasa, apa kata cari high fiber. Ia membantu anda untuk tidak cepat berasa lapar. 

 

Macamana? Dah ada selera nak makan? Jaga kesihatan . Jangan terlalu obses nak kurus sampai langsung tak makan. Itu bukan diet namanya!

 

Sumber:Maskulin