Keburukan Merendam Uncang Teh Terlalu Lama

Terdapat banyak jenama teh uncang yang terdapat di pasaran Malaysia dan sudah tentulah ia sentiasa menjadi minuman kegemaran ramai golongan masyarakat.
 
Teh sememangnya telah diakui di seluruh dunia sebagai minuman yang berkhasiat untuk kesihatan tubuh badan. Malangnya, beberapa ketika yang lalu kita dikhabarkan bahawa teh timbang yang terdapat di pasaran mengandungi bahan pewarna yang berlebihan yang boleh menyebabkan kanser.
 
Maka terdapatlah cadangan ramai pihak supaya masyarakat bertukar dari teh timbang kepada teh uncang. Namun, kita harus sedar bahawa teh uncang juga mempunyai kelemahan serta kesan buruk yang tersendiri, cuma kita kena berhati-hati ketika menyediakan teh uncang.
 
 
Jangan Mencelup Uncang Teh Lebih Dari 3 Minit
 
Teh uncang sebaiknya tidak boleh dicelupkan serta ‘direndam’ terlalu lama disebabkan adanya kandungan klorin dalam uncang kertas teh.
 
Fungsinya adalah untuk melindungi kertas uncang teh daripada bakteria dan juga berfungsi sebagai pengawet, agar teh lebih tahan lama.
 
Masalahnya, klorin dalam jumlah yang tinggi boleh menyebabkan banyak keburukan dan kesan negatif kepada badan manusia. Antaranya ialah kanser, mandul dan banyak lagi.
 
Jika mencelup uncang teh lebih dari 3 hingga 5 minit, klorin akan larut bersama dan banyak khasiat teh akan ‘hilang’ akibat kehadiran klorin yang tinggi dalam minuman.
 
Agar terhindar dari kesan jangka masa panjang, sebaiknya jangan mencelup uncang teh lebih dari 3 minit. Semoga memberi manfaat.

 

Sumber