Anak-anak masih menangis dan mahu singgah di kubur sebelum ke sekolah

BIARPUN sudah lebih seminggu Allahyarham Zaibo Pulang ke rahmatullah, isterinya Siti Hawa masih gagal untuk membendung perasaan se dih akibat kehilangan pelawak itu.

Bukan saja Siti Hawa, malah anak-anak juga tetap merasai kepiluan walaupun mereka hanyalah anak tiri Zaibo kerana kasih sayang diberikan pelakon itu kepada anak-anak melebihi dirinya sendiri.

Siti Hawa atau nama sebenarnya Siti Hawa Sawal, 52, berkata, dua anaknya yang masih bersekolah rendah meminta untuk menziarahi kub ur arwah setiap kali sebelum mereka ke sekolah.

“Sudah seminggu berlalu tapi kami masih terasa walaupun dia sudah berpesan jika dia Pulang ke rahmatullah, cuba bayangkan seolah-olah dia tiada kerana keluar rumah untuk pergi shooting yang lama.

Anak-anak masih men angis dan mahu singgah di ku bur sebelum ke sekolah

Siti Hawa (lima dari kiri) menerima kunjungan rakan-rakan artis yang merupakan teman seperjuangan Zaibo dalam bidang seni.

“Tiga anak yang kecil masih berse dih dan masih mena ngis. Mereka minta saya singgah di ku bur setiap pagi sebelum mereka ke sekolah bagi mengubat kerinduan. Malah mereka akan tidur di katil 4rwah dan ditemani baju arw4h yang belum dibasuh,” ujarnya kepada mStar Online.

Allah yarham Zaibo atau nama sebenar Zainal Ariffin Abdul Hamid Pulang ke rahmatullah akibat kaser esofagus pada 14 November lalu dan dikebum ikan di Tanah Perkub uran Islam Rengit, Batu Pahat, Johor.

Anak-anak masih men angis dan mahu singgah di ku bur sebelum ke sekolah

Hawa mengirim foto dan video anak-anak yang masih terasa kehilangan arwah.

Sementara itu, Hawa mengakui terlalu dimanjakan oleh arw4h sepanjang lapan tahun perkahwinan mereka.

Katanya, segala tanggungjawab di rumah dan menjaga anak-anak diambil sepenuhnya Zaibo tanpa merungut. Malah, arw4h turut mengambil alih urusan berkaitan persekolahan anak-anak mereka.

“Mana mungkin saya dapat lupakan dia dalam masa seminggu ini kerana semua perkara dalam rumah ini adalah hasil sentuhan dia. Dari dapur, ruang tamu, bilik tidur, bilik air semua dia yang susun atur.

“Sampaikan saya ambil bawang pun saya masih teringatkan dia. Pesanan akhir dia jika Pulang ke rahmatullah, dia minta saya dan anak-anak fikir dia keluar ‘shooting’ tapi sampai bila…?

“Saya akui mungkin disebabkan terlalu dimanjakan menjadikan saya betul-betul terasa apabila dia tiada, begitu juga anak-anak. Urusan sekolah jumpa cikgu dan hal pelajaran semuanya dia buat. Anak-anak selalunya mahu dia yang jumpa cikgu jika hari serahan kad laporan,” ujarnya.

Anak-anak masih men angis dan mahu singgah di ku bur sebelum ke sekolah

Zaibo meninggal dunia akibat kanser esofagus.

Sementara itu, Siti Hawa berkata, dia bersyukur dapat menunaikan impian arw4h menjalankan tanggungjawab sebagai ketua keluarga apabila menguruskan majlis perkahwinan dan majlis khatan anak mereka.

Katanya, majlis khatan tersebut dilakukan tiga minggu berturut-turut awal tahun lalu.

“Alhamdulillah saya bersyukur sangat hajat dia nak jadi ketua keluarga dapat saya tunaikan apabila dia menguruskan perkahwinan dua anak iaitu lelaki dan perempuan.

“Dia buat dari mula sampai akhir semuanya tanpa saya campur. Begitu juga majlis khatan, dia cakap kena sunatkan semua anak kecil yang belum sunat supaya saya tidak susah nanti.

“Jadi saya sunatkan tiga anak lelaki yang kecil selang seminggu awal tahun lalu cuma rancangan untuk tunangkan anak sahaja tidak kesampaian. Dia kata tunggu dia sihat tapi…” ujarnya.

Anak-anak masih men angis dan mahu singgah di ku bur sebelum ke sekolah

Batu nisan dinaikan selepas genap seminggu arwah meninggal dunia.

Dalam pada itu, Hawa berkata, sehingga kini ramai sahabat berterusan datang untuk tujuan menziarahi pusara arw4h.

“Saya tidak boleh keluar jauh sebab ramai yang datang sejak seminggu lalu.

“Ramai juga kawan-kawan dia yang saya tidak kenal dan datang dari jauh Singapura dan Brunei,” ujarnya.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: hmedia