Ketika rakan-rakan lain berkejaran untuk pulang, anak ini solat Zohor terlebih dahulu tanpa pengawasan sesiapa. Allahuakbar!

BAHAGIAN dalam surau dipenuhi oleh beberapa halaqah al-Quran murid lelaki sesi petang. Penuh!

Manakala balkoni bahagian luar surau yang luas itu pula dipenuhi oleh murid perempuan sesi pagi.

Inilah kumpulan murid saya yang menjalani latihan saban hari sebaik sahaja loceng akhir sesi persekolahan dibunyikan. Berlumba-lumba mereka maju ke surau Zunnurain ini. Riuh rendah.

Dalam keriuhan suara murid-murid perempuan menjalani latihan, dan kebisingan murid membaca al-Quran, kelibat seorang murid lelaki ini tidak pernah hilang.

Masuk sahaja waktu Zohor, dia akan muncul. Pada mulanya malu-malu menyertai perkumpulan murid-murid di surau. Tetapi sejak akhir-akhir ini nampaknya dia sudah dapat menyesuaikan diri.

Waktu Zohor semakin awal sekarang. Maksudnya, pukul 1.30 tengah hari ketika sesi persekolahan berakhir, dia sudah ke mari untuk Solat Zohor sebelum pulang.

Allahu akbar!

Dia mengangkat takbir dengan tenang di celah-celah kebanjiran murid lain itu di satu sudut di hujung surau. Pergerakannya lancar. Setiap rukun solatnya, tertib. Dalam hati, saya amat mengagumi murid ini.

Sedang rakan-rakannya yang lain berpeluh-peluh menunggu van atau sedang berkejaran menunggu ibu bapa datang untuk dibawa pulang, dia mengambil keputusan solat terlebih dahulu.

Kota Rom tidak dibina dalam sehari. Apalagi membina jati diri seorang anak kecil yang patuh kepada suruhan Allah tanpa pengawasan. Ianya sesuatu yang memerlukan usaha yang gigih dan konsisten dalam tempoh masa yang tidak singkat.

Murid ini hadir ke surau untuk mengerjakan solat tanpa arahan dan pengawasan sesiapa. Bagi saya ia sesuatu yang boleh dibanggakan oleh ibu dan bapanya.

Anak-anak kita yang seusia dengannya belum tentu segera bangkit mengerjakan solat bila sekali arah. Perlukan arahan demi arahan. Pemantauan demi pemantauan. Tahniah buat ibu dan ayah anak kecil ini!

Begitulah, nabi SAW mengajarkan ibu dan bapa mendidik anak-anak sedari kecil lagi. Anak-anak ini ibarat kain putih bersih yang menanti dicorakkan. Sebagaimana ia dicorakkan, begitulah ianya akan terbentuk.

Beruntunglah mereka yang punya anak-anak yang mengutamakan solat berbanding perkara yang lain dalam kehidupan. Tiang agama mereka kukuh. Insya-Allah perkara yang lain pasti akan turut kukuh.

Selepas ini, ustazah pun akan membuat sedikit rombakan jadual latihan.

Daripada terkejar-kejar masa latihan, memang masa sentiasa tidak akan pernah mencukupi. Lebih baik dimanfaatkan dengan solat Zohor terlebih dahulu. Kemudian barulah diteruskan dengan latihan. Waktu itu milik Allah. Meraih keberkatan masa itu lebih baik berbanding yang lain.

Benarlah, kekadang Allah Taala datangkan sesuatu yang kecil dan lemah sahaja. Tetapi hakikatnya ia mampu mengajak manusia lain untuk berfikir mencari natijah di sebalik batang tubuh anak kecil yang sangat taat ini.

Alhamdulillah..

#ustazahsekolahrendah

Sumber: Facebook Mawaddah MN

– Merupakan seorang Guru Bahasa Arab Sekolah kebangsaan (SK) Bertam Perdana, Pulau Pinang