17 Usaha Yang Boleh Dilakukan Bagi Menjaga Kesihatan Buah Pinggang

Sak it buah pinggang bukan sahaja boleh menyebabkan kema tian malah menyebabkan pesakitnya mender ita kesak itan semasa hidup.

Rawatan dialisis juga sangat menyi ksakan. Sakit buah pinggang boleh dielakkan sekiranya anda mengamalkan tips-tips mencegah sakit buah pinggang yang berikut.

1. Lakukan ujian air kencing dan ujian darah setiap tahun

Sak it buah pinggang boleh diatasi dengan melakukan ujian air kencing dan ujian dar ah yang membantu mengesan tanda-tanda awal masalah buah pinggang serta lain-lain masalah perubatan.

Sekiranya anda dapat mengesan tanda awal kero sakan buah pinggang, anda dapat mencegah ker osakan yang lebih serius sekali gus mengelakkan penyakit buah pinggang.

2. Minum air secukupnya setiap hari Buah pinggang akan memproses setiap cecair yang masuk ke dalam badan anda. Air sangat penting untuk buah pinggang berfungsi dengan baik dan membantu membersihkan kotoran daripada sistem anda. Pastikan anda minum air kosong yang secukupnya setiap hari iaitu sekurang-kurangnya 8 gelas.

 

3. Pemeriksaan tekanan dar ah secara berkala

Adalah sangat penting untuk anda memeriksa tekanan dar ah secara berkala dan memastikan tekanan dar ah anda berada dalam paras yang normal normal jika ingin untuk mencegah penyakit buah pinggang. Tekanan da rah yang terlalu tinggi boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang.

 

4. Mengawal tekanan dar ah dengan mengamalkan pemakanan seimbang Ini merupakan cara yang paling mudah untuk mencegah sakit buah pinggang. Pilih menu yang sihat dan seimbang untuk diet seharian.

 

5. Beritahu doktor jika ada ahli keluarga yang memiliki sejarah sak it buah pinggang atau tekanan da rah tinggi

Sakit buah pinggang dan dar ah tinggi boleh diwarisi secara turun-temurun. Apabila anda maklumkan kepada doktor bahawa anda berpotensi untuk mewarisi dua penyakit tersebut, doktor akan memberikan anda ubat perencat ACE untuk membantu mengawal tekanan dar ah anda.

 

6. Perhatikan simptom gejala anemia Jika anda sentiasa letih, mudah mengalami kesan lebam, atau selalu pening, anda mungkin menghidap anemia. Keadaan ini boleh menyumbang kepada penyakit buah pinggang jika tidak dirawat dengan betul dan menjadi masalah kronik. Anda boleh mencegah sakit buah pinggang dengan memerhatikan simptom gejala anemia.

 

7. Perhatikan jika ada perubahan pada air kencing atau kekerapan membuang air kecil

Sekiranya anda termasuk dalam golongan mereka yang berisiko tinggi untuk mendapat sakit buah pinggang, sentiasa perhatikan keadaan air kencing dan kekerapan anda membuang air kecil. Jumpa doktor dengan segera jika air kencing anda mengalami perubahan seperti:

  • Berwarna keruh
  • Air kencing berbau
  • Berbuih
  • Sakit apabila anda membuang kecil

8. Sentiasa aktif & kekalkan berat badan seimbang

Sentiasa aktif dan mengekalkan berat badan yang seimbang boleh mencegah penyakit buah pinggang.

9. Kurangkan pengambilan alkohol

Jika anda memilih untuk minum minuman beralkohol, berpada-padalah kerana alkohol juga adalah salah satu daripada punca kerosakan buah pinggang. Berhenti daripada meminum minuman ini adalah lebih baik. Ia memastikan kesihatan anda terjamin.

10. Kurangkan pengambilan garam

Garam dapat meningkatkan jumlah natrium dalam tubuh. Ia bukan setakat meningkatkan tekanan da rah, tetapi juga mengundang pembentukan batu karang selain meningkatkan bebanan kepada buah pinggang. Bebanan berlebihan kepada buah pinggang adalah antara punca berlakunya kerosakan buah pinggang.

 

11. Kurangkan pengambilan gula

Gula mengganggu mineral dalam tubuh, yang mengakibatkan kekurangan kromium dan tembaga, serta mengganggu penyerapan kalsium dan magnesium.

Gula juga meningkatkan bebanan kepada buah pinggang. Bebanan berlebihan kepada buah pinggang adalah antara punca berlakunya kerosakan buah pinggang. Kurangkan minuman bergula tinggi dan gantikan dengan air kosong.

 

12. Kurangkan pengambilan kafein

Kafein akan bertindak sebagai diuretic yang akan menyebabkan badan kehilangan cecair berlebihan. Akibat dari proses ternyahidrat, buah pinggang anda terpaksa bekerja keras untuk mengepam cecair dan toksin yang akan mengakibatkan tekanan yang berlebihan. Tekanan berlebihan kepada buah pinggang adalah antara punca berlakunya kerosakan buah pinggang.

13. Kurangkan pengambilan minuman berkafein

Minuman berkafein kaya dengan gula. Gula mengganggu mineral dalam tubuh, yang mengakibatkan kekurangan kromium dan tembaga, serta mengganggu penyerapan kalsium dan magnesium. Gula juga meningkatkan bebanan kepada buah pinggang. Bebanan berlebihan kepada buah pinggang adalah antara punca berlakunya kerosakan buah pinggang. Kurangkan minuman bergula tinggi dan gantikan dengan air kosong.

14. Kurangkan pengambilan daging dan telur

Diet yang mengandungi tinggi protein haiwan akan mempengaruhi pembentukan batu kalsium. Daging menghasilkan asid urik selepas ia diproses oleh badan. Asid uric merupakan penyebab utama dalam pembentukan  asid uric yang akan membebankan buah pinggang lalu menyebabkan berlakunya sak it buah pinggang.

15. Jangan tahan untuk membuang air kecil

Fungsi utama buah pinggang adalah untuk menapis. Menahan diri daripada membuang air kecil akan memberi infeksi kepada buah pinggang. Perkara ini boleh mempengaruhi sistem fungsi buah pinggang.

 

Semoga langkah-langkah di atas dapat dijadikan panduan dalam usaha mencegah keros akan buah pinggang.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber:bidadari