Tip untuk bagi pokok dan bunga berbuah lebat, guna Ajinomoto je!

Kalau sebelum Ni segan dan malu2 buahnya nak keluar.. Selepas guna Baja Ajinomoto Tak Sangka Bunga Dan Buah  menjadi-jadi.

Ni caranya:

Sukatan :

5 sudu makan +1 liter air bagi pokok besar yang setahun ke atas.

Bagi pokok-pokok kecil seperti pokok kari, pokok bunga dan yang kurang berumur kurang setahun 1 sudu makan 5 liter air.

Siram keliling pokok dan sembur pada batang dan daun pokok.

Kekerapan siraman adalah seminggu sekali. Kesannya biasa dapat dilihat seminggu selepas penyiraman atau semburan dibuat.

Pucuk baru akan mula muncul. Pokok yang tak pernah berbunga akan mula berbunga. 

Jangan lupa guna air tanpa klorin seperti air tadahan aircond, air hujan atau air paip yang dibiarkan terdedah semalaman atau lebih lama.

Waktu siraman :

waktu redup petang jam 6 ptg ke atas.

Khasiat ajinonomoto pada pokok:

1. Menyuburkan tanaman

Manfaat pertama dari MSG ajinomoto untuk tanaman iaitu dapat menambah kesvburan pada tanaman. Kandungan unsur atrium yang tinggi yang terkandung didalam MSG ajinomoto ini dapat mempengaruhi  kesvburan tanaman tersebut.

Dengan menyiram tanaman menggunakan larutan MSG dengan air secara teratur, maka kesuburan tanaman akan menjadi lebih baik lagi, yang ditandai dengan : Daun yang lebih hijau, Daun tanaman yang lebat, dan Tanaman menjadi lebih sihat.

2. Mempercepat pertumbuhan tanaman

Manfaat lain dari kandungan natrium yang terkandung pada ajinomoto MSG ini adalah untuk mempercepat proses pertumbuhan tanaman.

Manfaat ajinomoto untuk tanaman iaitu membuat proses pertumbuhan tanaman menjadi lebih cepat, daun menjadi lebih cepat menghijau, dan batang tanaman yang menjadi lebih cepat besar dan berkembang.

3. Mempercepat munculnya bunga

Selain dapat mempercepat pertumbuhan dari tanaman, MSG ajinomoto juga dapat mempercepat proses pertumbuhan bunga pada tanaman tersebut. .

4. Memenuhi keperluan nutrisi pada tanaman

Tidak hanya kita manusia dan haiwan, tanaman juga ternyata memerlukan nutrisi yang lengkap untuk dapat bertahan hidup. Biasanya nutrisi untuk tanaman diperoleh dari baja yang  kita gunakan.  Siramkanlah larutan air MSG ajinomoto ini ke tanaman kesayangan anda agar ia tumbuh subur dan asupan nutrisinya terpenuhi dengan baik.

5. Tanaman menjadi lebih sihat dan tidak mudah m4ti

Ada juga yang menggunakan campuran minuman redbull dicampur bersama ajinomoto seperti yang dikongsi di dalam group A Small House With A Large Garden kelolaan Pn Sara Saad.

 

 

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: majalah perdana