Konsert Search tanpa Amy

Tidak mahu lagi terus menunggu, pemain bass Search, Nasir Daud dan dua lagi anggota kumpulan itu akhirnya terpaksa reda untuk membawa konsert Apologia tanpa vokalis mereka demi meneruskan kelangsungan hidup masing-masing.

Sebaliknya, kata Nasir, peminat tidak perlu khuatir kerana tempat Amy dalam konsert Apologia yang bakal berlangsung di The Bee, Publika, Kuala Lumpur, 28 Mac depan itu  akan digantikan dengan vokalis Wings, Awie.

“Kami semua tunggu dalam keadaan tert3kan sampai rasa langit pun mendung disebabkan hampir dua tahun tak terima tawaran membuat persembahan sedangkan anggota band lain perlu teruskan hidup dan ada tanggungan.

“Beberapa kali sudah saya ajukan perkara ni padanya, tapi pihak pengurusannya asyik beri respons sama selain bagitahu Amy tak boleh beri komitmen. Jawapan ni buat kami tertanya-tanya adakah perlu untuk tunggu setahun, dua lagi?

“Justeru, kami fikir sebulat suara tahun 2020 ni untuk maju ke hadapan sebab dah tak mampu nak duduk rumah, melepak dan berdiam diri lagi,” katanya.

Nasir juga pada masa sama menyatakan harapannya untuk mendapat restu daripada Amy bagi meneruskan konsert berkenaan.

Nasir ditemui pada sidang media pengumuman Konsert Apologia Search dan Awie di Bukit Kiara Equestrian & Country Resort, Kuala Lumpur hari ini.

Ditanya adakah Amy sudah keluar dari Search, Nasir menjawab penyanyi itu sebenarnya masih sah menjadi anggota kumpulan tersebut.

Malah Nasir pada masa sama menegaskan, kenyataan diluahkan itu bukanlah bertujuan untuk mengapi-apikan pihak lain atau mengeruhkan keadaan.

“Sebenarnya Amy masih ada (dalam Search) cuma dia sibuk dengan urusan peribadi seperti hal keluarga dan perniagaannya, ekoran itu tak dapat nak teruskan dengan aktiviti kumpulan.

“Kami juga bukan nak isytihar p3rang dengan mana-mana pihak atau mengeruhkan keadaan. Kami jalankan tugas secara pr0fesional cuma tak nak ada pihak lain datang melaga-lagakan,” katanya.

Awie pula menjelaskan dia enggan mencampuri urusan dalaman Search sebaliknya biarlah dirinya dianggap sebagai penyeri konsert itu nanti.

“Saya anggap ini sebagai peluang rezeki selain boleh membantu anggota Search yang lain menjana pendapatan.

“Alhamdulillah dalam banyak-banyak penyanyi mereka pilih saya. Saya juga pernah jalinkan kerjasama dalam projek Bikin Wilayah bersama Search suatu ketika dulu,” katanya.

Untuk rekod, pada 1998, sewaktu ketiadaan Amy dalam Search, Awie tampil untuk menjayakan album projek istimewa berjudul Bikin Wilayah.

Selepas pemain dram Yazit Ahmad meningg4l dunia pada 26 September tahun lalu, selain Amy dan Nasir, Search diteruskan dengan Kid (gitar) dan Din (gitar) manakala khidmat Pae digunakan sebagai sessionist (dram).

Amy bagi restu

Sementara itu, ketika dihubungi, Amy berkata dia memberi restu kepada Search untuk menjayakan konsert Apologia bersama-sama Awie.

Menjelaskan ketiadaannya dalam konsert berkenaan, Amy menjawab ia disebabkan dia terlalu sibuk menguruskan perniagaan ketika ini.

“Saya restu. Lagipun dulu mereka pernah buat album bersama Awie.

“Lagipun tawaran datang secara mengejut, sekurang-kurang beri saya tempoh seawal enam bulan kerana untuk adakan sesebuah konsert, ia membabitkan persediaan yang rumit,” katanya.

 

 

 

 

 

Sumber:Mkini