Bomba ambil masa satu jam untuk keluarkan budak perempuan 2 tahun yang terkunci di dalam kereta

Mujur selamat! Seorang kanak-kanak perempuan berusia dua tahun terper4ngkap hampir sejam di dalam kereta bapanya di sebuah stesen minyak di Jalan Batu Arang, Batu 22 Sungai Bakau, Rawang, Selangor. 

Dalam kejadian kira-kira 12 tengah hari itu, mngsa dikatakan ditingg4lkan sebentar oleh bapanya yang ke kaunter untuk membuat pembayaran.

Ketika itu, penghawa dingin dan enjin kereta terpasang. Bagaimanapun, sebaik sahaja si bapa kembali ke kereta untuk mengisi minyak, dia mendap4ti pintu kereta sudah terkunci dan gagaI membukanya dipercayai akib4t perbuatan anaknya yang bermain dengan kunci kender4an berkenaan.

Bapa mgsa cuba memujuk anaknya itu untuk membuka pintu kereta, tetapi  akhirnya terp4ksa menghubungi talian kecem4san untuk mendapatkan bantuan setelah usahanya gagal.

B0mba yang menerima panggilan pada 12.15 tengah hari, menghantar satu jenter4 bersama tujuh pegawai dan anggota dari BaIai B0mba dan Penyelamat Rawang ke lokasi bagi kerja menyelamat.

K0mander 0perasi, Pegawai Bomba Kanan II Noor Fazida Tina Muhamad Noor berkata, pihaknya mengambil masa kira-kira 15 minit untuk menyelamatkan kanak-kanak berkenaan menggunakan beberapa peralatan khas.

“Kita terp4ksa buka ‘fender’ dan but kereta terb4bit sebelum anggota kita masuk melalui but kereta berkenaan untuk membuka pintu kender4an.

“Ketika pr0ses berkenaan dijalankan, mngsa sudah terlena di tempat duduk pemandu mungkin kerana kepen4tan dan tidak menyedari apa yang berlaku di sekelilingnya,” katanya ketika dihubungi.

Menurut beliau, ibu bapa dan mana-mana pihak t1dak sewajarnya melakukan kecu4ian sedemikian kerana kejadian seperti itu sudah kerapkali berlaku dan ia sepatutnya dijadikan iktib4r untuk tidak meniggaIkan kanak-kanak bersendirian di dalam kender4an.

 

 

 

 

Sumber : Nor Azizah Mokhtar via DBongkar