Pakar jelaskan bagaimana dari tempat penyebaran Covid19, kini Wuhan jadi tumpuan pelancong!

Siapa sangka,enam bulan yang lepas, sebuah kampung Yi Yu di Wuhan ini mengalami ‘l0ck down’ yang pertama dan paling ket-at di dunia.

Namun kini ketika cuti sempena ‘Golden Week’ di China pada awal Oktober, jalan-jalan di Wuhan, iaitu kota asal peny_ebaran virvs C0vid19, dilihat penuh dikunjungi pelanc0ng tempatan.

Menurut seorang penduduk tempatan dikenali Yi, dia terkejvt melihat ramai pelanc0ng yang beratur di kedai-kedai makan.

Menurut Tribvnes.com, Biro Pelancogan Wuhan turut menges-ahkan perkara itu melalui data rasminya, Wuhan menerima lebih 18 juta pelancog semasa ‘Golden Week’ dari 1 hingga 8 Oktober lalu.

Profesor dan pakar kesi-hatan dari Monash University di Melbourne, Australia, Hui Yang, berkata China telah berjaya mena-ngani pergerakan sejumlah besar rakyatnya dengan betul.

“Pendekatan masyarakatnya sangat ket-at dan aktif. Pergerakan ratusan juta orang di dalam negara dilengkapi dengan lngkah perlindungan,” katanya.

Rahs-ia kejayaan Wuhan ialah, pihak berkuasa meman-tau secara dekat k0ntak rapat k3s yang disahkan, dan mengkategorikan kawasan berdasarkan tahap risik0 melalui alat penges-anan k0ntak.

Bekas dipl0mat China, Han Yang, yang kini menetap di Sydney pula memberitahu China berjaya mengawal wa-bak itu berbanding dengan banyak negara barat, oleh kerana sistem p0litiknya.

“China adalah negara yang mempunyai sistem aut0kratik, sekiranya kerajaan mengutamakan sesuatu, seluruh negara akan bergerak bersama di bawah perin-tahnya.

“M0bilisasi ini tidak wujud di negara-negara barat terutama di negara-negara persekutuan ,” katanya.

 

 

 

 

 

 

Sumber:Sinar Harian Plus