Kema-tian remaja tiada kaitan dengan vaksin

Agensi forensik Korea Selatan melaporkan tidak menemui sebarang hubungkait antara kema-tian remaja 17 tahun dengan svntikan selsema, menurut agensi berita Yonhap.

Remaja lelaki itu adalah antara yang dilaporkan menin-ggal dunia selepas menerima vaksin tersebut dalam usaha mencegah virvs koronavirvs.

Ia menjadikan jumlah magsa vaksin itu meningkat kepad 25 orang sejak seminggu lalu, lalu mendorong orang ramai menyeru kepada kerajaan Korea Selatan supaya program tersebut dihentikan.

Kerajaan Korea Selatan sebelum ini mensasarkan untuk memberi vaksin selsema tersebut kepada 30 juta daripada 52 juta penduduknya.

Namun hingga kini, pihak berkuasa kesi-hatan men0lak untuk menghentikan program tersebut dengan alasan kurangnya bukti yang menunjukkan ada kaitan secara langsung antara kema-tian dan vaksin.

Perkhidmatan F0rensik Nasional juga telah melakukan bedah sia-sat terhadap beberapa orang yang menin-ggal dunia untuk tujuan sia-satan dan memutuskan bahawa kema-tian remaja lelaki berusia 17 tahun itu tidak mempunyai hubungan dengan vaksin, lapor Yonhap, yang memetik sumber polis.

Dari 25 kes tersebut, 22 termasuk kanak-kanak itu mendapat suntikan selesema percuma yang telah diperuntukkan oleh kerajaan ke atas 19 juta remaja dan warga emas, menurut Badan Kawa-lan dan Pence-gahan Penyakit Korea (KDCA).

Penyedia vaksin merangkumi firma domestik seperti GC Pharma, SK Bioscience, Korea Vaccine dan Boryung Biopharma, unit Boryung Pharm, bersama dengan Sanofi Perancis.

 

 

 

 

 

 

 

Sumber: Malaysia Gazette