Zahirah MacWilson k0ngsi bagaimana dia dapat ‘lepas’ ke luar negara ketika musim p4ndemik melanda dunia

KEPUTUSAN pelakon terkenal Zahirah MacWilson yang ingin  menyambut kelahiran anak sulungnya di Perth, Australia mengundang pelbagai reaksi netizen berikutan dengan kes C0vid-19 di sana.

Lantaran itu Zahirah melalui laman Instagramnya menjelaskan tiada k3s tempatan yang dilaporkan di wilayah itu sepanjang enam bulan malah jumlah k3s sebelum ini juga sangat rendah.

Pemilik nama sebenar Nur Zahirah MacWilson Zainol ini juga memberitahu biarpun tiada lagi prosedur operasi standard (SOP) namun pihak kerajaan di sana tetap mengambil serius soal kesela-matan.

“Untuk yang tertanya mengenai kes di Perth… dah enam bulan tak ada k3s tempatan. Sebelum ini pun k3s sangat rendah. Sekarang mereka tidak ada SOP dimana kena pakai mask atau kena social distancing.

“Mereka mengambil tindakan yang se-rius dalam hal kese-lamatan dan itu sebabnya mereka dapat mengatasi keadaan selama ini,” kata Zahirah.

Pada Jumaat, Zahirah berkongsi foto dia dan suaminya yang juga pelakon Aiman Hakim Ridza dalam perjalanan pulang ke kampung halaman aktres tersebut.

Sementara itu, ibu kepada Zahirah, Maslinda Yusoff meluahkan rasa syukur apabila anak dan menantunya dapat pulang ke Perth biarpun perlu melalui caba-ran berikutan p4ndemik C0vid-19.

Dalam pada itu, Zahirah menegaskan barat Australia juga telah menutup sempadan sehingga April 2021 namun hanya membenarkan kemasukan dengan syarat tertentu seperti warganegara dan kece-masan.

Zahirah turut mengakui bukan mudah melalui proses bagi mendapatkan kebenaran dari kerajaan Malaysia dan Australia. Malah dia dan Aiman terpksa melalui proses kuarantin selama 2 miggu terlebih dahulu sebelum dibenarkan pulang ke rumahnya .

“WA (Western Australia) tutup sempadan mereka dan akan sentiasa tutup sehingga April 2021. Kecuali anda memegang visa PR, warganegara, kece-masan, perniagaan atau ada alasan kukuh baru boleh masuk.

“Itu pun sudah tentu kena minta kebenaran dari kerajaan Malaysia dan Australia terlebih dahulu. Ia bukan sesuatu yang mudah tapi Alhamdulillah Allah dah susun semuanya.

“Kami kini menjalani kua-rantin untuk 14 hari seterusnya walaupun dua-dua dah keputusan negatif untuk C0vid-19. Apa-apa pun… semoga Allah sentiasa lindungi kita semua,” ujarnya.

Zahirah dijangka bersalin pada Disember depan.

Zahirah mendirikan rumah tangga dengan Aiman atau nama sebenarnya Aiman Hakim Ridza Abdoh, 31, pada 8 Jun tahun lalu.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: mstar