Van Jenazah Kota Kinabalu pertama kali urus jenazah bukan Islam

Membantu tidak kira latar belakang agama.

Persatuan Amal Sabah tampil membantu mengurus jena4ah seorang pesakit Covid-19 bukan Islam yang masih disimpan di rumah mayat Hospital Queen Elizabeth (HQE), di sini, semalam.

Pengasasnya Masrul Guding, berkata pihaknya dihubungi unit forensik HQE memohon bantuan untuk menghantar jen4azah terbabit menggunakan perkhidmatan Van Jenazah Percuma Kota Kinabalu ke Kudat, dengan jarak kira-kira 150 kilometer.

Beliau berkata, waris mendiag wanita berusia 56 tahun itu tidak mampu menyewa van jenazah berbayar untuk mengurus jenazah Covid-19 berikutan kos pengangkutan yang tinggi.

“Kami difahamkan jenazah terbabit sepatutnya dibawa untuk dikebumikan dua hari lalu tetapi warisnya tidak mampu membayar sewa van jen4zah yang mencecah antara RM3,000 hingga RM4,000 kerana bayaran membawa jenazah Covid-19 lebih tinggi berbanding jen4zah biasa.

“Malah, difahamkan keranda untuk jen4zah juga diuruskan oleh pihak forensik kerana warisnya memang betul-betul susah,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Masrul berkata, memahami keadaan waris jenazah terbabit, pihaknya tidak berfikir panjang untuk menghulurkan bantuan sehingga proses pengebumian jenazah mengikut prosedur operasi standard (SOP) Kementerian Kesihatan (KKM) selesai.

Katanya, ia juga adalah jenazah bukan Islam positif Covid-19 yang pertama dikendalikan kru Van Jen4zah Percuma Kota Kinabalu sejak mengendalikan jenazah Covid-19 bermula awal bulan ini.

“Alhamdulillah, kami tiada halangan untuk membantu siapa saja tanpa mengira bangsa dan agama. Jika diperlukan, kami pasti membantu sehingga selesai proses pengebumian, lebih-lebih lagi bagi kes Covid-19 hanya pihak yang dibenarkan KKM boleh mengendalikan jen4zah,” katanya.

Katanya, dua kru Van Jen4azah Percuma Kota Kinabalu, Soffian Jais dan Herwan Adris ditugaskan menghantar jen4zah terbabit ke Kudat yang memakan masa kira-kira tiga jam perjalanan sebelum kembali semula ke Kota Kinabalu untuk misi bantuan seterusnya.

Masrul berkata, kesukaran mendapatkan van jen4zah untuk kes Covid-19 juga antara sebab berlaku kes jen4zah Covid-19 lambat dikebumikan, bukan kerana pihak hospital tidak melepaskan jenazah untuk meminta bayaran daripada waris.

“Baru-baru ini ada pihak menyebarkan tu-duhan kononnya pihak hospital tidak membenarkan jen4zah Covid-19 dibawa keluar selagi waris tidak membuat bayaran.

“Apa yang betul ialah pihak hospital tidak meminta apa-apa bayaran daripada waris, sebaliknya kelewatan kadang-kadang berlaku kerana isu bayaran dikenakan pengendali van jenazah berbayar,” katanya.

Mengulas lanjut mengenai pembabitan kru Van Jen4zah Percuma Kota Kinabalu mengendalikan jenazah Covid-19, beliau berkata pematuhan SOP dan penggunaan pakaian perlindungan diri (PPE) sudah menjadi perkara biasa bagi krunya.

“Walaupun ada kebimbangan mengenai jagkitan Covid-19 tetapi kami tetap melaksanakan tugas membantu mengurus fardu kifayah ini, bukan setakat menghantar jen4zah ke tanah perkuburan, malah membantu proses pengebumian juga,” katanya.

Sehingga kini, katanya perkhidmatan Van Jen4zah Percuma Kota Kinabalu yang ditubuhkan pada September lalu sudah mengendalikan lima kes jen4zah Covid-19 termasuk turut sama menyembahyangkan dan mengebumikan jen4zah.

Beliau berkata, bagi mengurangkan risik0 jagkitan Covid-19, van jenaz4ah akan disanitasi pihak hospital setiap kali selesai menghantar jena4zah positif Covid-19.

 

 

 

 

 

 

 

Sumber:HM