Monyet liiar hampir ‘bawa laari’ baayi 5 bulan

Seorang baayi perempuan, Aisyah Nur Zara Mohd. Azmi, 5 bulan, terpaksa dikej-arkan ke h0spital selepas ced-era akibat “dikerjakan” monyet liiar yang memasuki rumah keluarganya di Taman Nusa Damai, dekat sini Ahad lalu.

Menurut ibu ba-yi mal-ang itu, Siti Nur Asikin Sulaiman, 42,kejadian berlaku kira-kira pukul 11.30 pagi ketika dia sedang membuat susu anaknya itu yang dipanggilnya Zara.

Dia meletakkan Zara di bilik tidur utama rumah sementara dua lagi anaknya yang berusia 15 dan 8 tahun sedang menonton televisyen di ruang utama, manakala suaminya keluar bekerja.

“Tiba-tiba sahaja saya dengar Zara menjer1it dan menagis. Saya terus bergegas ke bilik untuk mendapatkannya dan terkjut melihat seekor monyet liiar masuk melalui tingkap bilik dan duduk di atas belakang Zara yang saiznya lebih kurang sama, sambil mencak-arnya.

“Apabila cuba mengh4lau termasuk menggunakan batang penyapu, monyet itu seakan men-arik tangan Zara dan membawanya keluar.

“Mujur ada jiran sebelah rumah membantu. Sejurus itu, saya cuba tenangkan dan dukung Zara, sebelum menyedari baju belakangnya k0yak dan ada da-rah pada badannya,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Katanya, dia segera membawa bayiinya itu ke HSI untuk mendapatkan rawa-tan, manakala jiran membuat adu-an secara dalam talian di laman web Jabatan Perlindungan Hidupan Liiar dan Taman Negara (Perhilitan).

 

 

 

Sumber: Kosmo