Kemeriahan sambutan tahun baru 2021 di Wuhan

Meriah! Ribuan penduduk kelihatan membanjiri pusat bandar Wuhan yang menjadi lokasi pertama COVID-19 dikesan, bersuka ria sambil melep-askan belon sebagai meraikan ketibaan tahun baharu semalam.

Biarpun polis sudah meletakkan pagar untuk menghal-ang orang ramai daripada berses-ak di sekitar menara jam Customs House tetapi pendekatan itu dilihat tidak efektif berikutan kehadiran ramai pengunjung terutama golongan muda.

“2020 menjadi tahun sangat svkar berikutan kami menghadapi epid-emik ini terutama di Wuhan, yang mening-galkan pengalaman yang tidak dapat dilupakan,” kata seorang penduduk tempatan, Xu Du kepada AFP.

Biarpun dilihat berhimpun beramai-ramai, majoriti orang ramai dilihat memakai pelitup muka sejak sambil menyaksikan pertunjukan cahaya pada malam ambang tahun baru.

Wuhan diletakkan di bawah perintah berku-rung yang ket4at selama lebih dua bulan sejak penghujung Januari tahun lalu tetapi keadaan di bandar itu kembali kepada biasa sejak musim panas.

Sekolah juga kembali dibuka sepenuhnya pada September lalu.

“China mengendalikan epid-emik ini dengan begitu baik,” kata seorang lagi penduduk, Li Yusu.

“Bagaimanapun ada sesetengah negara yang masih berge-lut dengan virvs. Saya harap negara itu dapat melepasi kesuk-araan ini secepat mungkin,” katanya.

China menghadapi pelbagai kri1tikan berhubung langkah awalnya menan-gani kemunculan pand-emik itu di Wuhan yang terletak di wilayah Hubei pada Disember 2019.

Negara itu ditudvuh menyembun-yikan penvlaran wa-bak COVID-19 dan membiarkan ia mere-bak ke seluruh dunia.

Beijing baru-baru ini juga cuba menimbulkan keragvuan mengenai sama ada COVID-19 itu berasal dari Wuhan.

Bandar seramai 11 juta orang itu terpaksa dike-nakan perintah berkvurung dari Januari hingga April dan kira-kira 4,000 orang menjadi k0rban pandemik itu, menurut statistik China. – AFP

 

 

 

 

Sumber:BH