Virvs mutasi Varian UK telah ‘tiba’ di Malaysia

Kementerian Kesi-hatan (KKM) memaklumkan satu ke$ Covid-19 varian UK B.1.1.7 telah dikesan di Malaysia hari ini.

Ketua Pengarah Kesiha-tan, Tan Sri Noor Hisham Abdullah berkata, ke3s tersebut telah dilaporkan daripada seorang pengembara yang mempunyai sejarah perjalanan ke United Kingdom pada Disember lalu.

“Pengembara tersebut didapati positif pada 28 Disember 2020 dan telah diasingkan untuk rawa-tan lanjut,” katanya dalam satu kenyataan di laman Facebooknya hari ini.

Noor Hisham menambah, KKM telah melakukan pemanta-uan terhadap kesemua pengembara dari negara-negara yang telah melaporkan kees mutasi varian UK B.1.1.7 ini termasuk United Kingdom, Belanda, Singapura, Turki, Filipina dan India sejak Oktober lalu.

“Sebanyak 968 sampel telah diuji sejak tempoh itu dan telah melakukan genome sequencing bagi mengesan jenis mutasi UK B.1.1.7 ini kepada 24 sampel.

Tambah Noor Hisham,setakat 11 Januari lalu, tiada penvlaran dalam negara telah dikesan berkaitan virv mutasi tersebut.

Jelas beliau lagi, KKM melalui Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) dan CPRC Kebangsaan akan sentiasa mema-ntau perkembangan mutasi UK B.1.1.7 ini dan akan memaklumkan dari semasa ke semasa.

Difahamkan, walaupun mutasi UK B.1.1.7 ini tidak menyebabkan simptom yang teeruk, namun, ia boleh menvular dengan mudah dan cepat.

“Orang ramai dinasihati agar sentiasa mengamalkan kebersihan kendiri dengan kerap membasuh tangan, memakai pelitup muka di tempat awam, dan menjaga penjar-akan fizikal setiap masa,” jelasnya.

 

 

 

 

 

 

 

Sumber:Kosmo