Terkini: Dr Ali meniggal bukan kerana bebanan kerja

Viral di media s0sial baru-baru ini tentang seorang petugas kesi-hatan,Dr Ali Noor Hassan yang didak-wa meniggal dunia kerana terlalu penat dengan beban tugas mera-wat pesakit covid19.

Bagaimanapun, Kementerian Kes-ihatan Malaysia (KKM) menyan-gkal dakw-aan tersebut sebaliknya menurut Ketua Pengarah Kesi-hatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, Allahy4rham sebenarnya mempunyai penya-kit.

“Beliau telah dikesan mempunyai peny-akit lain dan tak ada kaitan dengan kelesuan bekerja,” katanya menerusi aplikasi WhatsApp pada Rabu.

Sementara itu, menerusi perkongsian di laman Facebooknya, Dr Noor Hisham berkata, Dr Ali dimasukkan ke H0spital Kuala Lumpur sejak awal Disember disebabkan penya-kit lain dan telah menjalani beberapa sesi raw-atan.

“Allahyarham Dr Ali telah pulang ke pangkuan Ilahi lewat malam kelmarin (Isnin). Takziah buat ahli keluarganya,” katanya.

Menyifatkan Dr Ali sebagai pegawai perubatan yang amat disenangi oleh rakan sekerja, pesakit dan masyarakat setempat, beliau menyeru semua pihak tidak membuat spekulasi mengenai  kem-atian itu bagi menghormati je-nazah dan ahli keluarga.

“Marilah kita sama-sama memanjatkan doa dan peringatan buat arwah Dr Ali Noor.

“Semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang beriman,” katanya.

Terdahulu, kem-atian Dr Ali menjadi tumpuan warganet selepas Skuad Pengurusan Jena-zah Malaysia (SPJM) melap0rkan kemat-ian doktor tersebut yang juga ahli SPJM disebabkan beban kerja terlalu penat dan letih selain kekurangan masa untuk beristirahat setelah bertugas di barisan hadapan KKM menangani Covid-19.

Dalam perkongsian itu, SPJM turut memuat naik sekeping gambar terakhir Dr Ali yang tertidur semasa bertugas dengan memakai pakaian perlindungan diri (PPE).

 

 

 

 

 

 

 

Sumber:SH