Kanak-kanak berbasikal dik0mpaun tidak benar

Tvlar di media s0sial  berhubung dua kanak-kanak berbasikal dik0mpaun kerana tidak mematuhi pr0sedur 0perasi standard (SOP).

Bagaimanpun, Ketua P0lis Daerah Kuala Langat, Superintendan Azizam Tukiman telah mengesa-hkan perkara itu tidak benar dan telah diman-ipulasi oleh pihak tidak bertanggungjawab dalam memberikan gambaran pihak p0lis mengambil tind-akan kepada sesiapa tanpa sensiitiviti serta pendekatan budi bicara semasa menangani  Covid-19.

“Itu tidak benar kerana k0mpaun dikenakan terhadap individu lain pada Isnin lalu yang tidak memakai pelitup muka dan penjarakan fizikal mengikut Ak-ta 432.

“Selain itu, individu tersebut tiada kaitan dan bukan penjaga kepada dua kanak-kanak berkenaan,” katanya lagi.

Sebelum ini,tvlar di laman s0sial menyatakan seorang bapa disa-man kerana membiarkan anaknya bermain basikal tidak memakai pelitup muka dalam kejadian dikatakan berlaku di Telok Panglima Garang di sini.

Kata Azizan, gambar pegawai p0lis bersama dua kanak-kanak itu adalah isu berlainan semasa r0ndaan penc-egahan jena-yah di kawasan taman perumahan.

Justeru, beliau menasihatkan orang awam tidak menyebarkan berita pal-su yang boleh mencetuskan rasa ketidakharmonian dan menje-jaskan ketenteraman awam.

“Perlakuan ini adalah satu jen-ayah dan boleh dikenakan tin-dakan.

“Orang ramai dinasihatkan supaya memastikan kesahihan sesuatu perkara terlebih dahulu sebelum menyebarkan perkara yang tidak sahih,” jelasnya.

 

 

 

 

 

 

 

Sumber:KOSMO