Alyah mula berniaga kuih, ini respon yang diberi suami, Datuk Ramli MS

Dari sekadar cakap-cakap kosog ketika ‘live’ di IG , penyanyi Datin Alyah tidak menyangka percvbaannya untuk berniaga kuih tempatan membuahkan hasil apabila karipap fr0zen yang dibuatnya mendapat sambutan baik peminat.

Menurut Alyah,40, “Pada awalnya saya rasa nak makan karipap untuk menu petang. Jadi sajalah suka-suka ‘live’ di IG pada waktu sama dan saya kata kalau ada yang mahu, bolehlah tempah.

“Tak sangka pula daripada sekadar bergvrau, ramai pula yang berminat untuk buat beli. Ingatkan yang tempah sedikit saja, tapi pembantu saya kata lebih 300 biji tempahan telah diterima.

“Memang terkejvt, tapi saya kira ini salah satu pvnca rezeki untuk tambah pend-apatan dalam fasa pan-demik ketika ini. Saya terima tempahan selama beberapa hari dan alhamdulillah, sambutan yang diterima cukup positif.

Alyah berkata dia juga bertuah kerana suaminya, pemuzik Datuk Ramli MS, menyambut baik usaha yang dilakukannya.

“Suami menyokog, memandangkan dia dan keluarganya di Singapura juga cukup mahir dalam bab masakan. Ramli minta saya untuk buat bisnes ini secara serivs.

“Malah dia ada rasa dan menilai serta bagi inpvt apa yang perlu ditambah baik. Tapi bila jalankan bisnes ini, ia tidaklah bermaksud saya nak h4dkan kerjaya. Memandangkan situasi negara ketika ini, rasanya lebih baik untuk kita cuba cari hobi lain juga.

Keluarga saya di Johor pun memang ada yang buka kedai, ambil tempahan buat kuih muih, lauk pauk dan sebagainya. Jadi saya sendiri sudah terbiasa. Tak dina-fikan pe3nat bila uli gunakan kvdrat sendiri, tapi syukur kerana juga yang sudi nak merasa,” katanya lagi.

Kini Alyah merancang untuk menukar menu jualannya setiap minggu.Sebagai contoh,jika minggu ini karipap minggu seterusnya kuih lain pula.

“Selain boleh tukar cita rasa, peminat pun boleh menikmati hidangan pelbagai. Tidaklah sama saja. Kalau ada permintaan dalam kuantiti yang banyak, insya-Allah saya akan usahakan. Cuma sekarang saya kena beli mesin khas kalau nak jalankan pr0jek ini secara berterusan,” katanya lagi.

 

 

 

 

 

 

Sumber:MH