Tiada ‘job’ sebab PKP 2.0, Adibah Nor pinjam duit adik beradik -“Saya perlukan kerja untuk bayar”

Penyanyi dan pelakon terkenal, Adibah Noor melua-hkan kebim-bangan berikutan hilag pvnca pendapatan akibat pan-demik Covid-19 dan Perintah Kawa-lan Pergerakan (PKP) 2.0 yang berlanjutan sehingga 18 Februari depan.

“Saya perlukan kerja dan terus bekerja kerana ada k0mitmen yang harus dilunaskan seperti untuk membayar gaji pekerja dan sewa pejabat. Tapi disebabkan PKP 2.0 ini, banyak anjuran program tidak dibenarkan.

Kalau aktiviti penggambaran pun dibat-alkan apatah lagi majlis-majlis. Sebelum ini ada juga majlis yang diberi keloggaran dengan mengikut Operasi Prosedur Standard (SOP) tertentu.

“Jadi pada waktu itu, saya rasa seronok dan bersyukur sebab banyak terima tempahan untuk majlis-majlis seperti pelancaran, kahwin dan sebagainya. Hasil sebahagian daripada pendapatan dapatlah disimpan,” jelasnya.

Menurut artis versatile ini lagi, duit simpanan setahun lalu sudah habis digunakan dan tidak mahu mengambil moratorium ataupun pinjam-an wang. Namun, Adibah akan tetap terus mencuba walau sesusah mana sekalipun sepanjang tempoh PKP ini.

“Ada yang mencadagkan kepada saya untuk buka saluran Y0uTube dan tidak dinafikan pendapatannya lumayan. Namun saya akui diri ini tidak kreatif macam orang lain dan bukan aliran yang saya minat.

“Pernah juga sebelum ini saya mencuba dengan perniagaan menjual pakaian plus size, tapi cukup sekadar menampung perbelanjaan harian. Saya mahu lebih kerana ada banyak tanggungjawab lain. Setakat pinjam duit adik beradik dan sahabat ada juga. Tetapi sebelum PKP 2.0 ada kerja bolehlah bayar sikit-sikit, bila keadaan macam sekarang jadi agak buntu,” jelasnya.

Demikian itu, Adibah melua-hkan harapannya agar pihak kerajaan memberi lampu hijau supaya dapat meringa nkan be ban.

“Bukan saya seorang sahaja yang bekerja, ini termasuklah penggiat seni yang lain. Tolong bagi keloggaran untuk kami bekerja. Kebanyakkan daripada kami semua ini freelance, bukan bergaji tetap. Kami bergantvng sepenuhnya dengan tawaran kerja,”

 

 

 

 

 

Sumber:Utusa4n