Kos bawa pulang jen4zah ibu RM50,000

Keluarga warga Malaysia, Rabitah Hamed, 49, yang mavt dalam kemalagan di Griffith, Australia semalam sedang berusaha mengumpulkan dana berjumlah RM50,000 bagi membawa pulang jena-zah untuk dikebu-mikan di kampung halamannya di Pekan Ayer Hitam, dekat sini.

Menurut anak sulung Rabitah, Rushaniena Izani, 26, setakat ini, dia dan keluarga hanya memiliki wang berjumlah RM10,000 dan masih berusaha untuk mencukupkan jumlah diperlukan.

“Kami dimaklumkan jena-zah ibu tidak mempunyai masa-lah untuk dibawa pulang kerana dia meniggal akibat kemalangan dan bukannya peyakit. Namun, kosnya cukup tinggi iaitu kira-kira RM50,000.

“Sehingga kini kami masih berusaha mencari dana tersebut. Bagi pihak keluarga, kami amat mengharapkan ihsan daripada mana-mana pihak untuk membantu,” katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Selain Rushaniena, Rabitah mempunyai dua lagi anak yang turut tinggal di tanah air berusia 14 dan 19 tahun.

Rushaniena menambah, ibunya yang berstatus ibu tunggal berhijrah ke Griffith sejak Februari tahun lalu dan merancag untuk tinggal di sana selama lima tahun sebelum kembali ke tanah air.

“Di sana, ibu dikatakan bekerja di sebuah kilang memproses ayam. Pada 21 Februari ini, genap setahun ini ke Griffith,” katanya.

Ditanya mengenai kemalagan yang berlaku, Rushaniena berkata, kereta dipandu ibunya dipercayai terba-bas menyebabkan Rabitah terc4mpak keluar daripada kenderaan itu.

“Saya difahamkan bed-ah sias-at telah dijalankan di Hospital Sydney, namun mereka masih memerlukan dalam tempoh dua atau tiga hari lagi bagi pemerik-saan lanjut.

“Kalau wang yang diperlukan cukup, kami mahu bawa jena-zah ibu segera pulang untuk disemadikan. Seboleh-bolehnya kami mahu supaya segala urusan diselesaikan secepat mungkin,” katanya.

 

 

 

 

 

 

Sumber:Utusan