Sisi gelap PU Azman terb0ngkar

Wang adalah segala nya. Maka tidak hairanlah ada sesetengah masyarakat sanggup melakukan apa sahaja demi wang tanpa mengira halal atau har4m.

Kisah benar yang sememangnya berlaku dalam masyarakat kita ini ditonjolkan dalam filem Petaka yang kini sedang disiarkan di saluran Astro First.

Dalam filem Petaka, isu keldai dad.ah yang dipaparkan bukanlah satu isu yang boleh dipandang rem3h kerana sudah ramai menjadi magsa.

Sehubungan itu, penerbitnya Arie Zaharie Production Sdn. Bhd. mengambil pendekatan dengan menghasilkan sebuah filem berjudul Petaka yang mengangkat isu berkenaan, di sebalik paparan tentang k0nflik kekeluargaan.

Penerbitnya, Arie Zaharie berkata, filem ini diinspirasikan daripada kisah benar iaitu membabitkan pelakon utamanya sendiri, Azman Ahmad yang menjaga ibunya yang sakit.

“Sebelum ini Azman Ahmad yang merupakan seorang pelakon pernah berhenti seketika daripada dunia lakonan semata-mata mahu menjaga ibunya yang sak-it selama tujuh tahun.

“Kemudian setelah berbincang dengan Azman, kami sepakat untuk menghasilkan filem ini. Cuma, jalan cerita mengenai keldai dadah ini adalah elemen k0mersial yang kami tampilkan,” ujarnya.

Lebih istimewa lagi, penampilan pendakwah terkenal, PU Azman yang membawakan watak Haziq iaitu orang kanan kepada pengedar da-dah berpengaruh, antara faktor yang menarik minat masyarakat untuk menonton filem Petaka.

PU Azman yang menunjukkan sisi hitamnya sebagai penje-nayah dalam filem ini sesuatu yang dianggap lain daripada yang lain atau tidak klise.

Walaupun berstatus pendakwah, itu tidak menghalag PU Azman untuk membawakan watak itu dengan baik sehingga membuatkan penonton ge_ram dengan kejah-atannya.

Emosi ma rah dan ben ci yang lahir dalam diri penonton itu membuktikan watak yang dibawa berkesan sehingga mengusik emosi penonton.

Kelainan inilah antara penyebab ramai yang mahu menonton filem ini selain watak Wan Mamimunah sebagai ibu yang tidak boleh dipertikaikan lagi kehebatannya.

Pendek kata, filem Petaka ini mempunyai nilai pengajaran atau mesej yang begitu bagus seperti tidak mudah terpegaruh dengan pemagsa keldai da dah, ketaatan kepada keluarga dan usaha yang bersungguh-sungguh untuk keluar dari kepompng kemiskiinan.

Malah, pengorbanan yang dilakukan demi menjaga ibu sakit antara perkara yang perlu ditekankan kerana nilai kasih sayang semakin terh-akis dalam sesetengah keluarga.

Sinopsis

Petaka mengisahkan kemiskiinan hidup keluarga Sham selepas kematian ayahnya. Ibunya mende rita s4kit kaki, manakala adiknya, Syikin tidak mampu ke sekolah kerana kewangan.

Sham bekerja ker-as melakukan kerja-kerja kampung bukan sahaja untuk menyara keluarganya malah demi memenuhi hasrat hati bagi mene.bus balik rumah pusaka yang sebelum ini terpaksa dijual kerana kemisk1inan.

Keda1fan keluarganya berubah secara drastik apabila Sham menerima tawaran bekerja sebagai pemandu lori barang di kedai perabot Haziq.

Tugasnya hanya mengambil dan menghantar barangan perabot dari sempadan Thailand ke kedai Haziq di Alor Setar. Haziq bekerja di bawah Datuk Jamil.

Upah yang diterimanya cukup lumayan buat seorang pemandu lori. Walaupun terdetik di hatinya tentang upah itu, namun Sham teruskan juga pekerjaan tersebut selepas percaya kepada Haziq. Sehinggalah Sham dapat menebus semula rumah pusaka arwah ayahnya.

Pekerja Haziq, Ima menasihati Sham supaya berhenti daripada pekerjaan itu tanpa menges yaki apa-apa. Bagaimanapun upah yang diterimanya semakin banyak dan membuatkan Sham mula tertanya-tanya.

Pesan Haziq supaya dia tidak banyak bertanya dan tengok barang yang dibawanya itu tidak diendahkan. Sham terkejut kerana baru sedar selama ini dia menjadi tukang hantar barang terlarag iaitu da dah. Sham tidak tahu yang dia adalah keldai dad ah kepada Datuk Jamil.

Petaka hidup Sham semakin hebat apabila dia ga gal menghantar barang Datuk Jamil serta menghilagkannya. Bukan sahaja Sham, konco-konco Datuk Jamil yang diketuai oleh Zamri turut membela sah ibu Sham dan Syikin. 

Apakah yang terjadi selepas itu kepada Sham?? Semuanya dalam Petaka, sebuah kisah kekeluargaan, kemasyarakatan, kedaifan dan kenaifan.

 

 

 

 

Sumber:BH