Hidap gagguan ment4l sejak umur 12 tahun, Faezah Elai bimbag anak mula tunjuk simpt0m yang sama

Pelakon Faezah Elai mengakvi yang dia menghid4pi beberapa masa-lah ment4l antaranya anx1ety dis0rder, OCD (obsess1ve compuls1ve dis0rder) dan ins0mnia.

Menurut Faezah,dia telah menghid4pi peyakit ins0mnia lebih 20 tahun lalu dan masih mendapatkan raw4tan dengan mengambil ub4t sejak berusia 12 tahun.

“Saya juga boleh tidak tidur seharian, dapat tidur sekitar satu atau dua jam sehari sudah memadai. Semakin dewasa, saya dapat mengaw-al mas4lah itu ke­rana tidak mahu terlalu bergantug dengan ub4t tidur.

“Namun, selepas berkahwin dan mempunyai anak, masa-lah ment4l yang lain seperti anx1et­y dan OCD bertambah tervk,” ujarnya ketika dihubugi.

Disebabkan mas4lah tersebut, pelakon berusia 38 tahun itu atau nama sebenarnya, Noor Faezah Md. Elai juga terlalu banyak berfikir sehingga kadangkala menjej4skan rutin hariannya.

“Memandu kereta pun saya rasa begitu pen4t kerana terlalu f0kus. Suami juga tidak boleh bawa kereta terl4lu laju.

“Anak-anak juga faham dan mereka tidak akan menyntuh benda-benda k0tor nanti ibu mar4h,” kata isteri kepada pe­ngarah drama, Heykal Hanifah itu.

Namun, apa yang lebih memb1mbangkan Faezah kini ialah, anak sulungnya Dealova Heyrinna, 8, juga telah menunjukkan tnda-tanda menhidap Ins0mnia.

“Dea (Dealova) tidur 2 pagi itu pun perlu p4ksa. Ibu saya juga menghid4pi masa-lah sama,” ujarnya.

 

 

 

 

 

Sumber:K0smo