Dari 85kg ke 49kg, Shima k0ngsi tips kurus tnpa bersenam

Kurusnya! Penyanyi Shima, 52, berjaya menvrunkan separuh dari  berat badan asalnya iaitu dari 85 kilogram (kg) ke 48kg hingga penamp1lan terbarunya mendapat perh4tian pengikut dan peminat di laman s0sial.

Shima atau nama sebenarnya Ku Nazhatul Shima Ku Kamarazzaman berkata, dia berjaya menurvnkan berat sebanyak 37kg dalam tempoh setahun dengan mengamalkan diet pemakanan sihat.

Menurut Shima, mas4lah slipped disc mem4ksa dirinya untuk mengub4h gaya hidup.

“Pada 2019, saya ada sl1pped disc dengan berat badan 85kg. Jadi, saya terpaksa turvnkan berat sebab sudah terl4mpau sak1t.

Apabila buat pemer1ksaan dar4h dan peyakit lain, doktor menasihati saya untuk mulakan penjagaan pemakanan. Alhamdulillah, saya tiada mas4lah dar4h tinggi dan kencig manis.

“Memandangkan saya memiliki rangka kecil, jadi kalau tidak buat apa-apa memang akan menjadi lebih tervk.

Disebabkan itu saya berusaha. Mahu atau tidak dan sebab fikir kesiha-tan, saya buat secara perlahan-lahan. Bukan sebab nak cantik pun.

“Doktor memberi nasihat cara pemakanan yang sesuai dengan kumpulan dar4h saya. Saya ikut semua. Cuma tidak boleh buat senaman sebab sl1pped disc. Alhamdulillah sekarang berat kekal antara 48 hingga 50kg. Ia adalah berat asal saya dulu,” katanya lagi.

Menurut Shima, dalam tempoh enam bulan pertama, dia tidak mengambil nasi, gula dan hanya makan sayur-sayuran.

“Memang ‘s4kit’ juga, tapi hasilnya berat saya turun daripada 85kg ke 75kg. Pada November tahun lalu berat saya sudah mencecah 48kg. Selepas itu, saya cuba kekalkan. Sekarang pun saya hanya gunakan gula merah. Makan nasi pun jarag dan jika ambil pun segenggam saja.

“Saya tak m4mpu sediakan makanan diet yang mahal. Saya hanya makan sayur, telur, ikan dan sumber protin lain.

Saya nak sih4t saja, tapi tidak ada jalan pint4s. Ini pengalaman sendiri. Dis1plin kena kuat. Semuanya saya masak di rumah sebab senang nak kaw4l,” katanya.

Berkongsi mengenai keadaan kesih-atannya sekarang, Shima berkata, dia sudah tidak mengalami mas4lah sak1t tumit dan lutut.

“Sl1pped disc masih ada. Cuma apabila berat badan berkuragan, sak1t tumit dan lutut tak ada lagi. Perjalanan dan pengalaman ini saya kongsikan di saluran Y0uTube saya yang mengandungi lima episod,” katanya.

 

 

 

 

 

 

Sumber:HM