Surau tidak terjejas walaupun 10 buah rumah yang berdekatan hangus dijilat api

Meskipun dikelilingi 10 buah rumah yang musn4h terb4kar, sebuah surau tetap berdiri teguh dan langsung tidak terkesan hingga mendatagkan keajaiban buat mangsa.

Surau yang baru dibina tiga bulan lalu itu langsung tidak dij4mah api walaupun jarak surau tersebut dengan rumah yang terb4kar kurang dari 10 meter.

Dalam kejadian kira-kira pukul 12.30 tengah hari, kira-kira 10 buah rumah yang diperbuat dari papan dan bersambug itu hagus dijiilat ap! di Kampung Medan Wira Utama, Jalan 4 1/2 Jalan Ipoh.

Salah seorang magsa, Nur fatin Najihan Kamaruddin, 23, berkata, dia dan magsa lain terperanjat apabila surau tersebut tidak terba-kar sedangkan kesemua rumah di keliling surau musn4h.

“Surau yang dibina sejak tiga bulan lalu itu hasil inisiatif ibu mertua kakak dan juga penduduk di sini yang terdiri daripada warga tempatan dan asing kerana kesukaran untuk pergi ke masjid yang terletak jauh dari sini.

“Penduduk di sini rancag untuk menggunakan surau itu pada 1 Ramadan nanti . Alhamdulillah, nampak gaya surau itu boleh diguna untuk solat berjemaah dan tarawih nanti,” ujarnya lagi.

Suggupunbegitu,sejadah dan telekong solat yang didermakan orang ramai untuk diwakafkan di surau itu g4gal diselamatkan.

Sementara itu, K0mander Operasi Bomba, Mohamad Hasbullah Naimi Mahmud berkata,  tiada kemalagan jiwa dilaporkan.

“Seramai 37 petugas dikejarkan ke lokasi melibatkan Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Gombak Selatan, Jinjang, Sentul dan Hang Tuah bagi memadamkan kebakaran,” ujarnya.

 

 

 

Sumber:K0smo