Hilag dari dunia lakonan, berat badan menyusut, ini sebenarnya yang terjadi kepada Ako Mustapha

Awal tahun 2000,ketampanan wajah aktor, Ako Mustapha pernah menjadi igavan peminat wanitanya.

Bukan sahaja berbekalkan muka yang kacak,malah, berilah apa sahaja watak sama ada antag0nis atau protag0nis, semuanya mampu dibawa oleh Ako dengan baik sekali.

Namun, kini, Ako atau nama sebenarnya, Muhaizad Ahmad Mustapha sudah sekian lama tidak kelihatan di kaca televisyen (TV).

Lebih dua dekad bergelar pelakon, Ako yang juga bapa kepada empat cahaya mata mengakvi, dia memperl4hankan rentaknya sebagai seorang pelakon kerana semakin selesa menduduki kerusi penerbit.

“Saya semakin seronok bergelar penerbit kerana cab4rannya berbeza daripada berlakon. Bagaimanapun, ia masih dalam bidang seni kreatf.

“Setakat ini, saya sudah menerbitkan hampir 10 drama dan dalam proses menyiapkan filem Baik Punya Al0ng arahan Datuk Afdlin Shauki yang kini sudah memasuki peringkat pos-produksi.

“Saya sedar pada usia 49 tahun bukan mudah memilih watak yang dimahukan. Saya hanya dapat apa yang diberikan, bukan apa yang dimahukan. Ini membuatkan saya lebih seronok berjinak-jinak dalam dunia penerbit,” katanya lagi.

Mengakui persaigan kini lebih mencabar dunia penerbitan membolehkannya meneroka dan mencipta apa sahaja yang diingini, asalkan tidak menyal4hi undag-undag dan memenuhi kehendak stesen TV.

Lantaran itu, dia lebih selesa dengan tek4nan dihadapi penerbit berbanding pengarah atau pelakon.

Sebelum itu, Ako pernah cuba menduduki kerusi pengar4h hampir 12 tahun, tetapi dia terpaksa menyer4h k4lah kerana tidak bet4h dengan tanggungjawab berat.

Mengulas susuk tubuhnya kelihatan kurus, Ako mend3dahkan, dia mengh1dap peyakit kencig manis, tetapi kini, sedang menjaga pem4kanan.

Ako berkata, berat badannya turun sekitar 20 kilogram (kg) iaitu daripada 90kg kepada 70kg.

“Saya mula menyedari mengh1dap kencig manis selepas sering berasa h4us. Tekak asyik nak minum, sedangkan saya baru lepas membasahkan tekak.

“Kemudiannya, saya mendapati ada semut di tandas. Dari situ, saya sudah dapat menjagkakan saya mengh1dap kencig manis. Kini, saya menjaga pemakanan dan mengambil ub4t. Saya mengikut nasihat d0ktor supaya dapat mer4wat penyak1t ini,” katanya yang mendirikan rumah tangga dengan pengurusnya, Kartina Shuaib kira-kira 12 tahun lalu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sumber:BH