” Selalu menagis, berpeluh-peluh.”– Sarimah Ibrahim ded4h alami kemurugan

Personaliti ceria dan menarik yang dimiliki oleh Che Puan Sarimah Ibrahim sememangnya membuatkan dirinya diminati ramai.

Pernah meniti populariti sebagai pengacara dan pelakon, Sarimah kini lebih selesa memberi fokus kepada keluarga semenjak bergelar ibu kepada Tunku Sofia Najihah, 2, hasil perkahwinannya dengan dengan cucu Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan ke-10, Tunku Nadzimuddin Tunku Mudzaffar.

Terbaru, wanita kelahiran Ireland itu kini dilantik sebagai penaug kepada Persatuan Kesed4ran dan Sokongan Peyakit Ment4l (Miasa) untuk memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai kepentingan kesih4tan ment4l.

Rupanya Sarimah pernah mgalami s4kit yang sama, sewaktu  baru melahirkan Tunku Sofiah. Cerita beliau,

“Saya sendiri berdepan dengan mas4lah post partum depressi0n selepas kelahiran anak saya. Saya berdepan dengan mas4lah susah untuk melelapkan mata, berpeluh, p4nas bar.an dan tak berhentii men4ngis”.

“Setelah mengenal pasti simpt0m tersebut, saya mendapatkan raw4tan selama 6 bulan menerusi terapi, pakar profesional dan sebagainya” .

“Ada di kalangan individu lain yang mungkin mempunyai simpt0m ganguan kesih4tan ment4l, tetapi tidak tahu bagaimana mahu mendapatkan b4ntuan.

“Ia menyebabkan mereka bertindak memend4m mas4lah kesih4tan ment4l tersebut seorang diri, sehingga menjadi semakin p4rah dan suk4r untuk kembali pvlih,” katanya.

Atas dasar ini, MIASA menyediakan perkhidmatan secara percuma kepada mereka yang berpendapatan rendah atau B40, untu membantu golongan terbabit menerima raw4tan sewajarnya.

Buat mereka yang memerlukan bantuan mengenai kesih4tan ment4l, anda boleh menghubungi talian htline MIASA di 03-7932 1409 dan 019-232 2423 atau menerusi email di alamat miasa.malaysia@gmail.com.

 

 

 

 

Sumber:Xtra