Sertai tabligh sejak lima tahun lepas, ini sebbnya Nash r4hsiakan dari umum

Siapa sagka penyanyi r0ck terkenal tanah air, Datuk Nashrudin Elias, 61, atau Nash,telah menyertai jemaah tabligh sejak lima tahun lalu.

Mengangg4p ia bukan satu kesal4han,menurutnya, tidak w4jar untuk sesetengah pihak atau masyarakat melihat jemaah tabligh umpama musvh kerana aktiviti d4kwah dan perkogsian ilmu agama yang dilakukan menjurus kepada pengim4rahan tentang sunnah Rasulullah SAW dan para sahabatnya.

“Saya tahu sesetengah masyarakat masih t4bu. Dulu waktu muda, saya sendiri pun l4ri masuk dalam rumah bila tengok jemaah tabligh. Iyalah kon0n-kon0n nak d4kwahkan kita.

“Sepatutnya, kita kena bersyukur bila didekati dengan mereka ini kerana sekurang-kurangnya dapat pended4han tentang ilmu agama dan melihat keindahan Islam,”katanya.

Pengaku4n itu sekali gus meleny4pkan tanda t4nya orang ramai mengenai sekeping gambar yang tvlar dalam media s0sial dan mem4parkan Nash menyertai jemaah tabligh baru-baru ini.

Selain itu, menurut penyanyi ini, dia tidak pernah merasa satu keperluan untuk berkogsi gambar atau menguar-uarkan hal pembabitannya dengan jemaah tabligh sebelum ini kerana ia bukan untuk dipublisitikan.

“T4kut timbul sifat ujvb, ri4k atau rasa diri bagus, walhal saya pun j4hat, masih seorang pencetus d0sa yang sentiasa nak belajar dan baiki diri. Nanti orang kata baru nak ingat agama bila sudah berumur, nak m4ti.

“Padahal, kem4tian itu bila-bila masa saja dan sepanjang hidup kita kena belajar, cari ilmu. Lagipun, sejak zaman dengan kumpulan Lefthanded lagi saya dah bawa lagu-lagu bercorak ketuh4nan dan ada unsur dakw4h.

“Lagu Alam dan Pencipta, Seru4n, Qabul, itu antara lagu-lagu Lefthanded yang bercorak ketuhanan,”katanya.

Dalam pada itu, melihat semakin ramai anak muda dan artis yang menunjukkan minat untuk mendalami agama kini, Nash melahirkan kata pujian dan menganggap ia satu perkembagan yang positif.

 

 

 

 

 

Sumber:UM