Suami menagis dapat makan gulai air tangan ibu walaupun cuma gulai sejuk beku pemberian ibu setahun yang lepas

Baru-baru ini tvlar satu video di TikTok memaparkan seorang isteri cuba menyediakan gulai ayam Terengganu sebagai juadah berbuka puasa, bagi mengub4ti kerinduan suaminya yang sekian lama tidak dapat pulang ke kampung halaman.

Tanpa disangka, si suami menitiskan air mata sebaik sahaja menyuap nasi bersama hidangan tersebut kerana terlalu rindu dengan masakan ibunya.

Video penuh meruntvn hati itu sehingga kini meraih lebih 184,000 tontonan malah rata-rata netizen turut berkogsi rasa seb4k.

Menurut Siti Sarah Abdul Shukor,   suaminya, Muhammad Nasiruddin Muhamad memang sudah beberapa kali meng4du rindu mahu merasai air tangan ibunya.

“Saya teringat ibu mentua ada bekalkan rempah gulai yang sudah disejuk beku sewaktu kami pulang ke Terenggganu tahun lalu. Terus saya keluarkan dari peti ais. Bimbag juga r0sak sebab lama tapi saya nak cuba masak dulu… kalau rosak, tak ada rezekilah.”

Menurut Siti Sarah, ketika memanaskan gulai tersebut, suaminya yang sedang tidur ketika itu terus bangun ke dapur tatkala terbau masakan gulai itu yang harumnya semerbak satu rumah.


Apabila tiba waktu berbuka, saat dia menyuap nasi dan gulai ayam tu, Siti Sarah dapat melihat  air mata suaminya meng4lir  kerana seb4k.

“Saya jarag bawa telefon bimbit ke meja makan, tapi hari tu ada letak di tepi… saya pun rekod gelagatnya. Sambil sebak tu dia puji ‘sedap sangat… sebiji macam mak buat’,” cerita wanita berusia 25 tahun ini.

Menurut Siti Sarah, dia kemudian berkogsi video tersebut kepada ibu mentuanya dan lebih s4yu, wanita tersebut turut mengal1rkan air mata kerana sed1h mengenagkan anak dan menantunya yang menetap jauh di Pulau Pinang.

“Ibu mentua ada juga hantar resepi dan dan cara memasak ikut style dia. Saya ada belajar dengan ibu mentua sebelum ini, tapi memang tak sama seperti air tangannya.

“Dah hampir setahun tak pulang ke sana, memang suami selalu cakap rindu nak balik kampung. Kebiasaannya kami akan ke Terengganu ketika awal atau penghujung Ramadan. Nampaknya tahun ini tak ada peluang.

“Kalau balik ke sana, boleh dikatakan setiap hari ibu mentua akan masak gulai sebab ia makanan kegemaran suami,” ujarnya yang menjalankan bisnes berasaskan perkhidmatan penghantaran istimewa (surprise delivery).

Bercerita mengenai suaminya, Siti Sarah berkata lelaki yang dikahwininya empat tahun lalu itu memang seorang yang sangat mudah tersentuh.

Tidak menyagka sama sekali perkogsian tersebut menjadi tvlar, Siti Sarah berkata dia hanya mahu berkongsi momen bermakna itu di media s0sial untuk dijadikan kenangan.

“Bagi yang tiada halagan, pulanglah bertemu keluarga… gunakan Ramadan untuk eratkan silaturrahim. Kalau ada kecil hati sesama ibu bapa atau adik beradik, ketepikan. Buag yang kervh, ambil yang jernih,” katanya lagi.

 

 

 

 

 

 

Sumber:mstar