“Kalau hidup mudah berasa tenang, mungkin petanda sy4itan sudah berjaya men1pu..”- Nabil Ahmad

Sejak menyertai gerakan tabligh, persepektif pengacara dan pelakon Nabil Ahmad megenai makna tenang dan bahagia sudah berbez4.

Menurut Nabil, di dunia yang bersifat sementara ini, jika seseorang itu mudah berasa tenang, itu mungkin petanda sy4itan sudah berjaya men1pu mereka.

Ini kera a seseorang manusia yang beriman perlu sentiasa ada kerisau4n terutama apabila memikirkan soal kehidupan abadi di akhir4t.

“Melalui apa yang saya pelajari, di dunia ni jika kita dengan mudah boleh cakap kita dapat ketenagan, tu men1pu sebenarnya. Itu sudah tentu permainan sy4itan.

“Hidup di dunia ni kita perlu sentiasa ada rasa ris4u. Keris4uan tu adalah untuk hari akhir4t nanti,” katanya.

Menjelaskan lebih lanjut, juara Raja Lawak 2008 itu berkata, definisi hati yang tenang dan bahagia untuknya sekarang menjurus kepada kehidupan di syurga.

“Jika nak betul-betul seronok, betul-betul gembira dan tenang hanya di akhir4t iaitu untuk orang yang masuk syurga.

“Orang yang betul-betul ber1man akan menemui kebahagiaan dan dalam kebahagiaan tu tetap akan ada uj1an.

“Jika uj1an pula ber4t, maksudnya Allah sayang dia. Dan apabila dia boleh had4pi uj1an, itulah maksud sebenar kebahagiaan,” katanya.

Berkongsi lagi perjalanannya selepas menyertai jemaah tabligh, Nabil, 37, berkata nikmat Ramadan kali ini agak berbeza kerana timbul perasaan istimewa yang tidak pernah dial4mi.

Menurutnya, semakin rancak dia mend4lami ilmu agama, banyak perubahan mula berlaku dalam kehidupannya terutama punca rezeki yang dilihat semakin bertambah-tambah.

“Ia lebih berharga buat saya. Setiap masa rasa, sepanjang hari dalam bulan Ramadan rasa nak buat amal. Hasilnya, banyak yang Allah SWT bagi.

“Sekarang saya dibukakan rezeki untuk mengusahakan sebuah lagi perniagaan. Sekali Dia dah bagi (rezeki)… Dia bagi sungguh,” katanya.

Kata Nabil, dulu dia pernah berasakan imannya tidak pernah cukup dan ia membuatnya risau jika tidak berkesempatan untuk mendekatkan diri kepada Tuhan.

Sebab itu menurut Nabil, seboleh-bolehnya pengalaman dilalui itu dia ingin kongsikan dengan rakan-rakan selebriti yang lain untuk sama-sama mengejar amalan di dunia.

“Hari-hari saya dipenuhi keris4uan, jika m4ti tak sempat buat amal yang cukup. Alhamdulillah Allah beri petunjuk dan jalan untuk sertai tabligh.

“Saya berazam untuk ajak lebih ramai menyertai gerakan ini, jika boleh nak ajak orang sekampung dan kawan-kawan dalam industri dekatkan diri dengan Allah.

“Saya dah jumpa sesuatu yang boleh ub4h pemikiran dan sikap saya yang cepat nak mar4h, mungkin mereka juga boleh temui sesuatu yang lebih berharga buat diri masing-masing jika turut menyertai tabligh,” katanya.

 

 

 

 

 

 

Sumber:MK