“RM50 ribu jumlah maksimum. Peniaga burger boleh buat r4yuan” – Ketua P0lis KB

Ketua P0lis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisoner Abdul Rahim Daud ketika dihubungi menges4hkan terdapat peniaga burger yang dik0mpaun RM50,000 atas kes4lahan berniaga melebihi masa yang ditetapkan.

Katanya, untuk kompaun kedai yang berniaga lebih masa atau membuka meja untuk pelanggan atau tidak menyediakan penyukat suhu, memang jumlah k0mpaun pada kertas saman ditulis RM50,000 iaitu jumlah maksimum.

“Bagi kes4lahan individu akan ditulis jumlah maksimum RM10,000. Bagaimanapun, peniaga berkenaan boleh membuat r4yuan kepada Kementerian Kesih4tan Malaysia (KKM). Itu cuma dinyatakan jumlah maksimum,” jelas Abd Rahim.

Sebelum ini tul4r di media s0sial apabila seorang peniaga burger meluahkan rasa kec3wanya apabila diken4kan k0mpaun RM50,000 oleh pihak p0lis bagi kes4lahan berniaga melebihi waktu ditetapkan dalam tempoh PKP.

Wan Mohd Faisal Wan Kadir, 38, yang menjalankan perniagaan itu di hadapan rumahnya di Kampung Rambutan Rendang, di sini, memaklumkan dia didatangi beberapa anggota p0lis ketika sedang menyiapkan tempahan pelanggan jam 11.10 malam.

P0lis kemudian mengeluarkan k0mpaun RM50,000 atas kes4lahan berniaga melebihi had masa dalam tempoh Perintah Kaw4lan Pergerakan (PKP).

Menurut Faisal ketika itu dia cuma sedang menyiapkan tempahan daripada pekerja kilang. Kedainya memang masih dibuka tetapi meja dan segala peralatan berniaga sudah disimpan.

Anggota p0lis yang hadir ada mem4klumkan bahawa kehadiran mereka setelah menerima lap0ran daripada pihak tertentu yang mengatakan kedai burgernya itu ber0perasi melebihi masa yang ditetapkan iaitu pukul 10 malam.

“Anggota p0lis itu juga memberitahu, k0mpaun sejumlah itu dikenakan kerana k3s berulag. Memang ketika PKP sebelum ini saya sudah dikenakan k0mpaun RM1,000, juga berkaitan kes4lahan sama.

“Namun saya tidak menyangka kali ini dikenakan hingga RM50,000. Sudah tentu saya tidak mampu membayarnya kerana pendapatan saya hanya dengan menjual burger. Saya merayu agar k0mpaun ini dipertimbangkan semula, jumlah ini memang terlalu tinggi daripada kemampuan saya,” katanya.

 

 

 

 

 

Sumber:BH