Pertimbangkan rent4s negeri di kawasan hijau

Kelvhan rakyat yang sudah lama tidak bertemu keluarga atau ibu bapa di kampung halaman perlu diberi perhatian oleh kerajaan dengan mempertimbagkan agar pergerakan rentas negeri sempena Hari Raya Aidilfitri dibenarkan khususnya membabitkan perjalanan pulang ke kawasan hijau.

Malah jika diperhatikan, di laman-laman s0sial ketika ini hagat dengan kelvhan serta rintiihan orang ramai yang mengakui cukup merindui ibu bapa termasuk ada dalam kalagan mereka meluahkan sudah dua tahun tidak dapat pulang ke kampung berikutan Covid-19.

Pengarah Kajian Institut Indonesia, Thailand dan Singapura, Universiti Utara Malaysia (UUM-ITS), Dr. Kamarul Azman Khamis berkata, mencadangkan kerajaan mungkin boleh memberi sedikit kel0nggaran bagi perjalanan merent4s negeri khususnya di kawasan hijau.

Namun katanya, mereka yang ingin melakukan perjalanan tersebut perlu terlebih dahulu menjalani uj1an cal1tan Covid-19.

Dalam masa sama, katanya, kerajaan juga boleh menetapkan prosedur operasi standard (SOP) tertentu untuk tujuan tersebut.

“Kasihan melihat rintiihan orang ramai yang sudah terlalu lama tidak dapat pulang ke kampung halaman bertemu ibu bapa. Aidilfitri tahun lalu, perjalanan merent4s negeri tidak dibenarkan dan apa kata tahun ini diberi sedikit kel0nggaran.

“Apa yang penting, orang ramai juga perlu bertanggungjawab dan mem4inkan peranan dengan mematuhi SOP ditetapkan khususnya daripada segi penjarakan s0sial, memakai pelitup muka dan sebagainya,” katanya di sini hari ini.

Sebelum itu, Menteri Kanan Keselam4tan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memberi bayagan bahawa aktiviti merentasi negeri untuk pulang menyambut Hari Raya Aidilfitri di kampung mungkin tidak dibenarkan.

Sehubungan itu, Ismail berharap rakyat akur dengan arahan kerajaan sekiranya mereka tidak dibenarkan melakukan perjalanan merent4s negeri pada musim perayaan nanti.

Mengulas lanjut, Kamarul Azman berkata, kerajaan juga boleh mempertimbagkan memberi kebenaran kepada mereka untuk pulang menziarahi ibu bapa yang uzzur.

“Permudahkan urusan bagi kes seperti menziarahi ibu bapa yang uzzur, kem4tian dan sebagainya. Apabila dibenarkan pulang SOP perlu sentiasa dipatuhi,” katanya.

 

 

 

 

 

 

 

Sumber:UM