Ini puncanya perm0honan Kelantan untuk ‘lockd0wn’ dit0lak

Permohonan kali kedua negeri Kelantan untuk melaksanakan ‘l0ckdown’ atau Perint4h Kaw4lan Pergerakan (PKP) lebih ket4t sekali lagi dit0lak oleh Kerajaan Pusat.

Difahamkan, permohonan itu dit0lak dengan alasan pelaksanaan ‘l0ckdown’ akan memberi implikasi besar kepada ramai pihak selain banyak sektor ekonomi perlu ditutup.

“Sekiranya ‘l0ckdown’ dilaksanakan, Kerajaan Pusat perlu menyediakan insentif khas kepada golongan yang terjej4s dan ia membabitkan peruntukan besar.

“Justeru, Kerajaan Pusat mencadangkan supaya Kelantan memperket4tkan lagi Prosedur Operasi Standard (SOP) yang sedia ada bagi mengekag penvlaran Covid-19.

“Sebagai contoh, jika SOP sekarang tiada had jumlah penumpang dalam sebuah kenderaan dan ia boleh diperket4tkan kepada hanya dua individu untuk sebuah kenderaan selain ketua keluarga saja keluar untuk membeli,” katanya ketika dihubungi.

Sementara itu, Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata, kerajaan negeri menghantar laporan kepada Majlis Kesel4matan Negara (MKN) kerana merasakan kes di Kelantan sudah dianggap cem4s dengan angka harian yang tinggi.

“Hampir setiap hari k3s di Kelantan mencecah lebih 400 k3s dan kita merasakan keadaan ini cem4s.

“Namun kita akui untuk melaksanakan ‘l0ckdown’, ia memerlukan pandangan ramai dan pelbagai pihak kerana ia memberi kes4n besar kepada ekonomi,” katanya ketika ditemui selepas Mesyuarat Exco, di sini, hari ini.

Difahamkan, sebelum ini Kelantan pernah memohon untuk pelaksanaan berkenaan namun dit0lak oleh Kerajaan Pusat disebabkan kes4n ekonomi yang terpaksa ditaggung pelbagai pihak.

Permohonan itu dibuat disebabkan keadaan Covid-19 di Kelantan semakin membimbagkan sejak beberapa minggu lalu sehingga fasiliti di hospital serta Pusat Kuar4ntin dan Raw4tan Covid-19 (PKRC) kritiikal.

 

 

 

Sumber:HM