“Berhenti guna nama agamawan untuk tutup sal4h”- Ridhuan Tee bid4s status ‘kumpul pahala’ Siti Nurhaliza

STATUS penyanyi Datuk Seri Siti Nurhaliza berkaitan mengumpul pahala selepas dikec4m netizen turut mendapat perhatian pend4kwah bebas, Prof. Dr Mohd. Ridhuan Tee Abdullah.

Menerusi laman s0sial Facebook beliau, pend4kwah tersebut mempers0alkan adakah kenyataan yang dibuat penyanyi itu dirujuk daripada mana-mana ustaz atau ahli agama.

Selain itu, Ridhuan juga meminta artis tersebut tidak menggunakan nama ustaz dalam menutup kesil4pan yang dilakukan.

Betul ker dapat kumpul pahala berganda-ganda 10 malam terakhir kerana masa_lah yang dicipta sendiri?

Teruja berita pandangan seorang artis mengenai majlis yang dicipta sendiri, apabila menjadi vir4l dan menimbulkan mas4lah, sedap dia berkata, pahala dapat berganda-ganda disebabkan dugaan majlis tersebut.

Ustaz mana yang artis ini rujuk pahala berganda-ganda ini? Nak juga saya tahu nama ustaz itu untuk saya bertanya lanjut.

Sendiri yang buat hal, sendiri pula mengaku dapat meng4ut pahala berganda-ganda, menggunakan nama ustaz,” tulisnya.

Dalam pada itu, Ridhuan turut mempersoalkan kehadiran beberapa ahli agama di majlis tahnik tersebut yang disifatkan tidak perlu jika memud4ratkan terutamanya ketika negara sedang berhadapan p4ndemik Covid-19.

Dia juga mengingatkan supaya menghent1kan budaya mencari publisiti di laman s0sial yang hanya akan menimbulkan mas4lah dalam masyarakat.

Konteks dan teks berbeza. Dvgaan yang dicipta sendiri, berbeza dengan dvgaan sebenar. Hanya Tuhan yang tahu. Orang beranak juga, tetapi tidak seriuh ini.

Saya bersependapat dengan Mufti Perlis, yang dalam kiasnya, s0al keutamaan, antara menziarahi ibu bapa atau memenuhi undangan artis. Dalam Islam, kena fahami fiqh awlawiyyat atau fiqh memahami keutamaan, sebelum mengeluarkan sesuatu kenyataan.

Sama juga isu nak menghadiri majlis undangan ketika PKP, antara memenuhi jemputan atau tidak. Jika banyak yang memud4ratkan maka, boleh sahaja tidak hadir.

Bayangkan dengan kehadiran sedemikian boleh memberikan mud4rat kepada orang lain. Siapa yang akan dipers4lahkan nanti? Sudah t4kdirkan?

Ingatan saya, hent1kan budaya mencari publisiti ini. Tidak semua perkara perlu diberitahu kepada khalayak.

Bila timbul mas4lah, jawapan simplistik, dvgaan, pahala berganda-ganda dapat. Siapa yang kata? Siapa yang dirvjuk?” katanya.

Sebelum ini, Siti menjadi perhatian umum selepas majlis tahnik anak keduanya Muhammad Afwa yang dianjurkan baru-baru ini dipertik4i netizen di kala negara masih lagi terik4t dengan Perintah K4walan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Rata-rata netizen melvahkan rasa kurang senang apabila terdapat beberapa tetamu undangan dibenar merent4s negeri untuk menghadiri majlis tersebut.

Antara yang kelihatan pada majlis itu ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkii Mohamad Al-Bakri dan tiga penceramah bebas terkenal iaitu Ustaz Azhar Idrus, Don Daniyal dan Iqbal Zain.

Berikutan itu, Siti mengambil pendekatan menvtup ruangan k0men di Instagramnya bagi mengela)4kkan kata-kata negat1f dan perbalahan dalam kalangan pengikutnya.

Dalam perkembangan lain, p0lis telah merakam keterangan 10 individu termasuk penganjur majlis tahnik itu di Ibu Pejabat P0lis Daerah (IPD) Ampang Jaya pada Khamis berhubung pelaggaran prosedur operasi standard (SOP), PKPB.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: mstar