Umat Islam masih ke liru antara Masjid Al-Aqs4 dan D0me of The R0ck

Di kala ini, semua umat Islam sedang membu4k-bu4k perasaan m4rah terhadap kekej4man tentera Isr4el terhadap umat Islam di P4lestin. 

Banyak poster-poster dibuat sebagai tanda pr0tes. Malagnya ramai yang masih tidak tahu rupa Masjid Al-Aqs4 yang sebenar.

Melihat pada gambar di bawah, tentunya ramai yang menyagka bahawa masjid kubah  kunig di atas adalah Masjid Al-Aqsa.

Jika diperhatikan denga teliti, kita akan dapat melihat sebuah lagi kubah berwarna hijau yang kelihatan agak samar-samar. Percayalah, kubah yang berwarna hijau itulah Masjid Al-Aqs4 yang sebenarnya.

Masjidil Aqs4 merupakan kiblat pertama bagi Umat Islam sebelum dipindahkan ke Kaabah dengan perintah Allah SWT.

Kini ia berada di dalam kawasan jajahan golongan ‘Bintang Enam’. Dalam keadaan yang demikian, pihak mereka telah mengambil kesemp4tan untuk mengelirvkan Umat Islam dengan mengedarkan gambar D0me of The R0ck sebagai Masjid al Aqs4.

Tujuan mereka hanyalah satu, iaitu untuk meruntuhkan Masjid al Aqs4 yang sebenarnya. Apabila Umat Islam sendiri sudah terkel1ru dan svkar untuk membez4kan Masjid al Aqs4 yang sebenarnya. Maka semakin mudahlah tugas mereka untuk melaksanakan perancagan tersebut.

Gambar berikutnya adalah gambar sebenar Masjid al Aqs4 pada jarak yang lebih dekat. Betapa jauhnya perbezaan antara D0me of The R0ck jika dibandigkan dengan Masjid Al Aqs4.

Berikut disertakan juga terjemahan daripada surat yang dikarang dan dikirimkan oleh Dr. Marwan kepada ketua pengarang “Al-Dastour” harian.

Berhati-hatilah dengan perancagan golongan ‘Bintang Enam’ tentang Masjidil Aqs4. Jangan biarkan mereka berjaya dengan peracangan mereka.

Terjemahan surat Dr. Marwan:

Terdapat beberapa kekelirvan di antara Masjidil Aqs4 dan The D0me of The R/ck. Apabila sahaja disebut tentang Masjidil Aqs4 di dalam media tempatan mahupun antarabangsa, gambar The D0me of The R0ck pula yang dipaparkan. Sebab utama ia dilakukan adalah bagi mengab4ikan orang ramai dimana ianya adalah perancagan mereka. Tinjauan ini diperolehi semasa saya tiggal di USA, dimana saya telah dimaklumkan bahawa mereka di Amerika telah mencet4k dan menged4rkan gambar tersebut dan menjualkannya kepada orang ar4b dan Musl1m. Kadangkala dijual dengan harga yang mur4h bahkan kadangkan diberikan secara percuma supaya Musl1m dapat mengedarkannya dimana-mana sahaja. Tak kira di rumah mahupun pejabat.

Ini meyakinkan saya bahawa mereka ingin mengh4puskan gambaran Masjid Al-Aqs4 dari ingatan umat Islam supaya mereka dapat memusn4hkannya dan membina kuil mereka tanpa sebarang publis1ti. Sekiranya terdapat pihak yang membangkag atau merugut, maka mereka akan menunjukkan gambar The D0me of The R0ck yang masih utuh berdiri, dan menyatakan bahawa mereka tidak berbuat apa-apa. Rancangan yang sungguh bijak! Saya juga merasa amat terper4njat apabila bertanya kepada beberapa rakyat ar4b, Musl1m, bahkan rakyat Palest1n kerana mendapati mereka sendiri tidak dapat membez4kan antara kedua bangunan tersebut. Ini benar-benar membuatkan saya berasa kes4l dan sed1h kerana hingga kini mereka telah berjaya dalam perancagan mereka.

Dr. Marwan Saeed Saleh Abu Al-Rub Associate Professor,
Mathematics Zayed University Dubai

Umat Islam sengaja dibawa ke persepsi berb3za berkenaan kiblat pertama umat Islam iaitu Masjid Al-Aqs4.

Masjid yang mempunyai kubah berwarna keemasan itu adalah D0me of The R0ck ataupun Masjid Al-Sakhr4h.

LIHAT PADA KOTAK MERAH, BUKAN PADA KUBAH.

Kami seringkali ditanya berkenaan struktur bangunan yang mana satu adalah Masjidil Aqs4. Ada yang mengatakan Masjidil Aqs4 adalah Kubah As-Sakhr4 (D0me of R0ck), yang berkubah emas, masjid yang berwarna kelabu, Masjdil Qibli dan Masjid Umar. Kami memuji para pengunjung yang memahami bahawa Masjidil Aqs4 adalah keseluruhan struktur yang berada di dalam kotak merah itu, atau lebih dikenali sebagai Haram As-Syariff.

Mari kita tatapi gambar tersebut, persaamaan dan perbez4an yang boleh didapati pada ketiga-tiga masjid tersebut.

Agak menghai rankan soalan-soalan yang begitu prihatin ini hanya berlaku kepada Masjidil Aqs4 sahaja dan tidak timbul pula pada Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi.

Alhamdulillah, tuntutan menunaikan haji bagi mereka yang berkemampuan, diiringi niat dan keinginan yang suci, persediaan yang benar dan mencukupi, perancangan yang rapi dengan menyertai kursus-kursus yang disediakan, serta ceramah-ceramah yang dihadiri membuatkan kita begitu mengenali Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi.

Berbekalkan usaha-usaha di atas, tidak timbul isv kita mengatakan hanya Kaabah itu sahaja adalah Masjidil Haram, kerana kita telah memahami dengan usaha kita bahawa keseluruhan kawasan dalam lingkungan merah (#2) adalah Masjidil Haram.

Kerajaan Arab Saudi juga telah melaksanakan pr0jek naik taraf terbesar dalam sejarah. Dan sudah pasti ia masih dipanggil Masjidil Haram walaupun kawasannya semakin luas.

Kita lihat pula Masjidil Nabawi. Masjid Hijau itu tidak dikatakan sebagai Masjidil Nabawi kerana kita memahami bahawa keseluruhan kawasan dalam lingkungan merah (#3) adalah Masjidil Nabawi.

Hakikatnya, Masjidil Nabawi telah mengalami beberapa fasa pr0jek menaik taraf bermula daripada rumah Rasulallah s.a.w dan masjid berhampiran rumah baginda sehingga struktur sekarang bagi menampung ahli jemaah yang lebih ramai sama seperti Masjidil Haram.

Alhamdulillah. Syukur, kita semua jelas berkenaan status fizikal Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi. Mari kita bandingkan dengan Masjidil Aqs4.

Mari kita lihat gambar (#1). Lingkungan merah tersebut adalah Masjidil Aqs4, sama seperti lingkungan kawasan bagi Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi. Mudah untuk difahami.

Didalamnya terdapat 6 buah masjid atau surau yang dinamakan Masjid al-Qibli, Masjid al-Qadim, Musolla al-Marwani, Masjid al-Buroq, Masjid al-Maghribah, dan Masjid an-Nisa’.

Kubah as-Sakhra4 juga merupakan tempat para sahabat pernah menunaikan solat, dan hakikatnya mereka pernah solat di seluruh kawasan tersebut.

Pertambahan bilangan struktur bangunan atau masjid itu berlaku kerana beberapa zaman pemerintahan oleh para sahabat, tetapi kemudian terhenti kerana Masjidil Aqs4 ditawan semasa Perag Ar4b-Isr4el 1967 (atau Six Day W4r), iaitu hampir 19 tahun selepas negara har4m Isr4el ditubuhkan.

Jika kita lihat wajah Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi ditambah baik untuk menampung kunjungan jemaah dari serata dunia, mengapa tidak perkara yang sama berlaku pada Masjidil Aqs4?

Bukankah ia tempat yang suci juga?

Sedarlah kita bahawa penaik tarafan Masjidil Aqs4 tidak dilakukan seperti Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi.

Jawapannya mudah, iaitu kerana rejim zi0nis tidak akan membiarkan perkara itu berlaku! Dan ummah sekarang hanya sibuk membincangkan istilah berbanding perjuagan!

Marilah kita beralih kepada usaha yang lebih besar, mengenali Masjidil Aqs4 sepatutnya bukan isv lagi bagi rakyat Malaysia selepas ini, tetapi us4ha untuk membeb4skan Palest1n daripada rej1m Isr4el, itulah yang kita sama-sama harus perjuagkan!

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: IslamituIndah