Tul4r video anak cucu peluk cium atuk p0sitif Covid-19 sebelum dibawa ke h0spital, ahli keluarga perjelas hal sebenar

MEDIA s0sial baru-baru ini digemp4rkan dengan satu  video menunjukkan ahli-ahli keluarga bersalaman, memeluk dan mencium seorang lelaki warga emas di dalam rumah yang kemudian keluar untuk dibawa menaiki ambul4ns, selepas dis4hkan positif Covid-19.

Tind4kan tersebut ternyata mengundag kemar4han netizen yang mend4kwa keluarga tersebut tidak sens1tif dengan keadaan semasa yang boleh menyebabkan penul.aran jagkitan wab4k tersebut.

“Dah tahu atuk hang positif. Tak payahlah beria nak salam, peluk cium bagai. Lepas tu hang keluar, pergi pasar pula. Pergi raya rumah jiran pula. Tak pasal-pasal menyeb4rkan secara tidak sengaja,” k0men seorang netizen berhubung video berdurasi seminit dan 30 saat itu.

Tidak tahan dengan kec4man, akhirnya anak warga emas terbabit tampil menjelaskan bahawa sebelum bapanya yang berusia 74 tahun itu dis4hkan positif Covid-19 pada 2 Syawal, anak saudaranya yang berusia 11 tahun terlebih dahulu dis4hkan positif pada 1 syawal.

Menurut Mohd Shuhazlan Ali, 45, anak saudaranya itu meng4du dem4m pan4s beberapa hari sebelum itu dan selepas melakukan uj ian swab, dia dim4klumkan positif Covid-19 pada Khamis malam.

“Jadi, kami semua yang tinggal serumah termasuk ayah menjalani swab test pada Jumaat, dan kesemua kami juga kemudian dis4hkan positif Covid-19,” katanya lagi 

Jelas Mohd Shuhazlan, bagaimanapun hanya bapanya yang dibawa ke h0spital kerana mengh1dap peyakit kencig manis dan d4rah tinggi selain faktor usia.

Menurut anak keempat daripada lima beradik itu, lima lagi penghuni lain iaitu dirinya sendiri, ibu, adik perempuan, adik ipar dan anak saudara menjalani kuarantin kendiri di rumah.

“Kami sekeluarga satu rumah positif Covid-19 dan semua menjalani kuarantin kendiri di rumah. Tidak timbul kami dijagkiti daripada ayah mahupun menyebarkannya ke luar.

“Atas rasa tanggungjawab jugalah kami semua menjalani uj1an swab walaupun kami semua termasuk ayah tak ada gej4la. Kami juga melakukan kuarantin kendiri di rumah. Anak saudara saya pun tak lagi demam esoknya selepas dis4hkan positif Covid-19,” ujarnya.

Menjawab kepada krit1kan netizen, Mohd Shuhazlan berkata, mereka membuat rakaman itu untuk berkogsi kepada keluarga terdekat mengenai keadaan bapanya menerusi grup WhatsApp keluarga.

“Kami berkogsi dua video iaitu satu versi penuh yang telah vir4l, dan satu lagi versi yang dah edit untuk tunjuk ayah masuk ke ambulans saja.

“Hanya rakaman yang disuntig saja dikogsi di Facebook. Kami tak tahu macam mana video asal yang dikogsi di grup WhatsApp keluarga boleh tersebar,” katanya yang bagaimanapun tidak mahu menyal4hkan mana-mana individu hingga tersebarnya video berkenaan.

Dalam pada itu, dia turut menjelaskan bahawa rakaman mereka sekeluarga mahu mewujudkan suasana yang positif ketika bapanya dijemput oleh pihak ambul4ns.

“Kita semua tahu penyakit Covid-19 ni bermain dengan em0si. Anda tak kena, jadi anda tak tahu apa rasanya. Macam-macam yang terbayang-bayang dalam fikiran kami, adakah ayah akan balik atau tidak selepas ini.

“Apatah lagi ayah dengan faktor usianya, pasti lagi mudah sensitif. Jadi, kami semua ceria untuk tak nak ada mood sed1h masa tu. Walaupun kami semua positif Covid-19, kami tetap memakai mask ketika peluk, cium dan salam ayah.

“Ayah tu pun kami ada pesan untuk pakai mask sebelum masuk ambulans, sebab persiapan begitu singkat. Ambulans datang dalam masa 10 hingga 15 minit selepas kami terima panggilan daripada pihak hospital,” katanya sambil berharap petugas kesih4tan tidak seharusnya dipers alahkan kerana mereka sememangnya menjalankan tugas dengan baik.

Sehubungan itu, Mohd Shuhazlan berharap agar semua pihak menghentikan f1tnah yang dilemp4rkan kepada keluarganya, sebaliknya mendapatkan penjelasan sebenar.

“Lebih baik kita menjaga diri sendiri dan mend0akan kesih4tan semua sama ada yang dijagkiti Covid-19 mahupun tidak.

“Alhamdulillah, ayah saya dalam keadaan baik dan dia turut memberi sokongan dan motivasi kepada pes4kit lain di h0spital. InsyaAllah ayah akan discaj dalam waktu terdekat,” katanya.

 

 

 

 

 

 

 

Sumber:mstar