Dr Noor Hisham n4fi ada kaitan dengan Freemas0ns

Gambar Ketua Pengarah Kesih atan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah ketika menerima Ijazah Fellowship Ad Hominem dari The Royal College of Surge0ns of Edinburgh (RCSEd) yang tVlar di laman s0sial kerana dikaitkan dengan upacara Freemas0ns dan keaga maan adalah tidak benar serta fitn4h.

Perkara itu disagkal oleh beliau dalam satu kenyataan ringkas di Facebook dengan mendoakan agar segala urus4nnya dipermudahkan demi negara dan dijauhi daripada sebarang fitn4h media s0sial.

“Baru-baru ini saya terbaca fitn4h besar, di mana gambar Tan Sri Dr Noor Hisham yang dikaitkan dengan upacara Freemas0ns dan keagamaan. Ini adalah tidak benar sama sekali.

“Gambar beliau (Dr Noor Hisham) adalah bersama Presiden, Professor Michael Lavelle Jones. Saya menjadi saksinya dan telah memohon RCSEd membuat kenyataan,” kata Dr Hanafiah.

Ujarnya, beliau membuat kenyataan itu bukan sebagai kawan atau rakan pakar be dah, tetapi sebagai ahli Lembaga Pengarah RCSEd Malaysia dan bekas pena sihat antarabangsa RCSEd.

“Saya sebagai seorang manusia biasa yang ingin menyatakan kebenaran. Kalau ada yang s4lah perlu ditegur supaya kita semua dijavhi dari fitn4h.

“Saya menyeru kepada semua untuk meny emak fakta sesuatu bahan yang diterima sebelum diseb4rkan. Sama-samalah kita berdoa agar ALLAH SWT memberikan hidayah dan pertunjuk kepada kita semua,” katanya lagi.

Dalam perkongsian terbabit, beliau turut menyatakan Dr Noor Hisham menerima anugerah itu sebagai mengiktiraf kepakarannya sebagai pakar be dah tersohor di bidang pembe dahan endokrin dan tiada kaitan dengan upacara Freemas0ns dan keagamaan.

RCSEd juga menganugerahkan fellowship kepada tokoh-tokoh yang unggul dari seluruh pelusuk dunia.

Anugerah yang tertinggi adalah Ijazah fellowship kehormat, seperti yang telah diterima oleh Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir.

Bukan itu sahaja anugerah itu juga diterima oleh Presiden College of Surge0ns Malaysia dan Dekan Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Profesor April Roslani.

Difahamkan, RCSEd adalah institusi pembed ahan yang tertua di dunia dan kolej ini berpusat di Scotland, United Kingdom dan mempunyai felo serta ahli lebih 25,000 orang pakar be dah dari seluruh dunia.

 

 

 

Sumber:SH