Kenali latarbelakang Heliza Helmi,si manis ik0n belia Islam

Biarpun pada mulanya dia dikenali ramai sebagai seorang penyanyi, namun pemilik nama Nur Heliza Helmi ini sebenarnya lebih terdorong memperju4ngkan dan membela nasib umat Islam di seluruh dunia berbanding kerjaya seninya.

Jika diperhatikan laman s0sial miliknya, ternyata ia dipenuhi dengan perkongsian bercirikan Islamik dan juga misi bantuan kepada rakyat Syria, Palestin dan sebagainya.

Semangat jihadnya itulah sepatutnya dijadikan satu inspirasi dalam kalangan umat Islam tanpa mengira umur mahupun jant1na terutama sekali warga belia yang bakal menerajui dunia pada masa akan datang .

Mari kita sigkap biodata srikandi Islam ini ,bagaimana kisah penglibatannya dalam dunia aktivis bermula.

Biodata

1. Nama penuhnya, Nur Heliza binti Helmi. Dikenali sebagai Heliza Helmi.

2. Lahir pada 3 Februari 1986 di Kuala Terengganu, Terengganu, Malaysia. Kini berusia 35 tahun.

3. Berwarganegara Malaysia.

4. Anak kepada Helmi bin Haji Mohd Hasbi yang merupakan anggota p0lis dari Kuala Kangsar, Perak. Manakala ibunya, Latifah binti Muhammad berasal dari Terengganu.

5. Mendapat pendidikan di Sekolah Rendah Sultan Sulaiman 1, Kuala Terengganu, Terengganu, diikuti Teacher Methodist Girls School, Taiping, Perak sebelum ke SM Convent St. Ursula Tawau, Sabah dan Labuan Matriculation College.

6. Sewaktu di sekolah, beliau pernah menjadi peserta simpanan pertandingan pidato peringkat negeri dan kebangsaan berbekalkan kebolehannya bertutur dengan petah.

7. Meneruskan pengajian dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Sains, Biologi Dan Kimia di Universiti Malaysia Sabah, Kota Kinabalu, Sabah.

8. Mula melibatkan diri dalam dunia hiburan sejak tahun 2007 melalui program realiti Akademi Fantasia.

9. Bakat seninya disalurkan sebagai penyanyi, model, pelakon dan pengacara televisyen. Juga aktif sebagai penceramah, pakar m0tivasi dan aktivis keman usiaan.

10. Memperjuagkan lagu-lagu berkonsepkan pop dan keagamaan.

11. Pernah membintangi filem Syurga Cinta, juga drama Doa Ibu dan Warkah Cinta. Termasuk telemovie Cinta Kun Fayakun.

12. Mengh0skan rancangan televisyen Man Jadda Wajada, Sinar Itu Hadir Jua, Rasa Halal Antarabangsa, S.I.S dan SIS Istimewa Raya.

13.Mempunyai mas4lah penglih4tan sekiranya tidak mengenakan cermin mata atau kanta lekap.

14. Mula terlibat dengan m1si kemanusiaan sejak tahun 2010 semasa sedang menuntut di Universiti Malaysia Sabah (UMS)melalui m1si bantuan ke Kemboja.

15. Seterusnya pada 2012, Heliza member4nikan diri ke G4za, Pal3stin untuk melihat sendiri keadaan di sana. Sekembalinya beliau ke tanah air, semangatnya untuk memperjuangkan isu ummah semakin menebal.

16.Pada peringkat awal, keluarga Heliza tidak membenarkan beliau pergi ke Gaza untuk m1si kemanusiaan tersebut kerana ris4ukan keselam atannya di sana. Namun, akhirnya mereka membenarkan pemergian Heliza ke sana.

17. Heliza juga menjadi duta Aman Pal3stin dan turut aktif dengan beberapa NGO lain seperti Muslim Care, MAPIM serta banyak lagi.

18.Bukan sahaja memperjuangkan is_u G4za, malah Heliza turut memperjuangkan isu Syr!a dan telah ke sana sebanyak tiga kali.

19. Dipilih menjadi ikon Muslim Volunteer Malaysia (MVM) kerana usahanya memperjuagkan nasib umat Islam yang tertind4s.

20.Gadis manis ini juga turut bekerjasama dengan Muslim Care Malaysia dengan mengadakan Himpvnan S0lidariti Selamatkan Al3ppo di luar negara.

21. Heliza juga turut peka dengan isu permas4lahan di Sabah terutamanya di kawasan pendalaman yang merlukan bantuan dari segi bimbingan ajaran agama yang benar.

22. Dalam satu temu bual siaran TV Al- Hijr4h sebelum keberangkatan Heliza ke Gaz4, , bapa Heliza, Helmi Mohd Hasbi berkongsi bagaimana dia terbuka membenarkan anaknya itu menyerti m isi kemanusian negara sedang berg0lak.

22. Ujar bapa Heliza, terdapat dua keins4fan terbit di dalam dirinya iaitu memastikan perkara yang kita melakukan untuk diri dan apa yang dilakukan untuk ummah.

“Itulah k0mbinasi penting untuk menyampaikan ke mana arah tuju akhirnya kita. Sesuatu yang baik tidaklah menjadi besar untuk diceritakan tapi memberi manfaat pada diri dan ummah menjadi pegangannya untuk memberi bantuan pada golongan sedemikian termasuk negara berg0lak.

“Kita tidak perlu perti kaikan anak lelaki atau perempuan. Tapi langkah pertama kita dahului dengan tujuan baik, saya rasa itulah perkara yang sangat diredai ALLAH (SWT).”

23. Heliza juga percaya yang ibubapanya telah “mewa kafkan” dirinya untuk memperjuagkan nasib ummah, maka dengan itulah seluruh masanya digunakan hanya untuk membuat kerja – kerja amal tanpa memikirkan s0al peribadi.

Semoga kisah ini menjadi inspirasi kepada belia Islam yang lain. Allahu Akbar!

 

 

Sumber: sumber