“Ramai artis plastik”- Alina Hassan tekad tiggalkan dunia seni, mahu bantu golongan OKU dengan jadi personal shopper

Tidak din4fikan nasib hidup juara program realiti, Sinaran Pasport Kegemilangan 1996, Alina Hassan diibaratkan seperti lirik lagu Gel0mbang dendangan asal Salamiah Hassan yang pernah dipopularkan olehnya suatu ketika dahulu.

Mencub4 nas1b untuk muncul kembali ke dunia seni melalui program Mentor Otai di bawah bimbingan Siti Sarah Raisuddin pada tahun 2018, tidak banyak mengub4h nasib penyayi ini walaupun dia dinobatkan sebagai pemenang tempat ketiga.

“Perjalanan seni saya, Allah sudah atur. Saya cuba mengikut rentak dan percaturan ini, tetapi ini bukan lagi bidang saya. Pilihan saya untuk menjadi kuat. Walau apa pun jadi, saya kena meneruskan hidup.

“Tiada apa yang mengub4h nasib saya. Namun, saya cuba bertahan seperti ‘try and err0r’. Jadi, jika ada yang bertanya apakah saya mahu serivs menyanyi secara komersi4l? Jawapannya, tidak lagi.

“Cukup-cukuplah, saya tidak akan kembali kepada dunia glamor. Mungkin saya boleh menyanyi, tetapi tidak memiliki aura yang mencukupi sebagai penyanyi k0mersil.

“Mahu jadi penyanyi kena ada aura. Saya memang ada kekuragan di situ,” katanya serius.

Malah, keputusannya melupakan bidang glamor turut didorogi dengan peyakit  kerada ngan dan kegat4lan kulit yang dipanggil Ekz3ma, sejak kecil lagi.

“Saya harus tabah dengan uj1an ini. Jika lihat keadaan saya sekarang, memang peyakit ini agak menjegkelkan. Saya hanya bert4han dengan ub4t yang dibeli di farm4si atau klinik,” katanya.

Mengulas apakah kerjaya seni dan peluag diraihnya untuk kembali menyinar pada 2018 disebabkan sikapnya yang suka ikut kepala sendiri yang tidak disenangi sesetengah pihak, Alina berkata, dia tidak mampu berbuat apa-apa.

“Saya bergelar penyanyi sejak 1996. Saya lihat ramai artis yang tebal dengan sikap plastik. Saya pula wanita kampung yang dibesarkan di Alor Gajah, Melaka. Saya sudah terbiasa bercakap k4sar. Saya dibesarkan dalam keluarga yang membela lembu, kambing dan bersawah.

“Saya tiada mak ayah sejak usia empat tahun. Saya menumpag kasih dengan nenek. Mungkin juga saya jenis manusia yang jika tidak suka, saya akan berteg4s. Barangkali, sikap ini tidak digemari oleh penggiat seni.

“Saya juga jenis pakai baju biasa. Tetapi, mahu menjadi artis kena tukar dan ‘groom’ pakai baju gaun serta bergaya.

“Saya pernah cuba membiasakan diri dengan cara sebegitu, namun tidak boleh. Tuah dan rezeki saya bukan dalam dunia glamor. Saya buatlah macam mana pun, kalau peminat tidak terbuka hati, tak boleh buat apa juga. Sama seperti buka perniagaan makanan, kalau hati pelanggan tak terbuka ke kedainya, apa daya,” katanya.

Katanya, dia masih cuba bertahan meneruskan kehidupan seperti orang biasa. Malah, dia mula berjinak-jinak dengan dunia ‘busking’, sejak tahun lalu.

“Sekalipun tidak menyanyi di pentas komers1al, saya rasa bakat Allah pinjam ini boleh digunakan sebagai penyanyi jalanan. Saya perlu cari rezeki untuk surv1val. Bukan untuk komers1al. Zaman p4ndemik COVID-19 ramai yang terkes4n dan tiada tawaran kerja. Buat album pun siapa nak beli?

“Saya menyanyi di Scottage Cafe di Wangsa Melawati. Saya hanya menyanyi solo bertemankan ‘speaker bluetooth’ dan mikrofon, hanya ‘one woman show’. Saya dibayar ikut rezeki dan jumlah pengunjung. Kebiasaan dapat jugalah RM30.

“Kalau kafe panggil saya buat persembahan, saya tidak men0lak. Sejujurnya, saya gembira dengan keluarga ‘busking’. Kami seperti adik beradik dan menjaga diri bersama. Jika ada yang sak1t, boleh g4nti penyanyi lain,” katanya.

Alina kini menyewa rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) Desa Rejang di Setapak, Kuala Lumpur dengan bayaran sewa RM124 sebulan. Sebelum itu, Alina menghuni bilik di sebuah rumah kedai di Setapak.

“Saya tidak lagi membuat kerja mencuci, melipat pakaian atau mengasuh. Selain penyanyi jalanan, saya bergelar ‘personal shopper’.

“Secara kebetulan, jarak bilik sewa dan rumah PPR dekat, jadi ada pelanggan yang dianggap kawan dan keluarga masih menggunakan khidm4t saya membeli barang harian termasuk lampin pakai buang serta barangan dapur.

“Upah untuk khidm4t ini saya tidak pernah tetapkan harga. Suka hati mereka nak bayar berapa, tak bayar pun tidak mengapa. Saya ikhlas dan halalkan. Ada antara mereka ramai anak OKU (Orang Kurag Upaya), jadi saya tidak sampai hati mahu letak harga. Saya bantu setakat termampu,” katanya.

Alina berkata, dia bersyukur menerima bantuan Baitumal sebanyak RM300 sebulan.

“Lepaslah bayar sewa rumah, bil api dan air pun tidak sampai RM10. Rezeki sebagai penyanyi jalanan pula dapatlah menampug kehidupan.

“Apabila ada rumah sendiri, saya rajin memasak ikut selera. Masa duduk bilik sewa dahulu, pernah juga saya ik4t perut sebab tiada duit nak beli makan. Pernah sampai tahap saya makan sekali sehari sahaja.

“Saya beli makanan menu berat seperti nasi selepas waktu Asar, jadi bolehlah bert4han sampai esok hari. Saya sudah terbiasa dengan kehidupan sus4h seperti ini.

“Sekarang apabila ada rumah, lapang sikit, insya-Allah ada sahaja rezeki. Kecil atau besar, saya terima dengan penuh kesyukuran,” katanya.

Kata Alina, dia tidak berhasrat memohon bantuan ibu tuggal kerana percaya ada antara mereka yang lebih memerlukan.

Alina pernah mendirikan rumah tangga dengan seorang guru dan dikurniakan empat cahaya mata. Bagaimanapun, anak pertamanya meningal dunia.

Anak kedua, Muhammad Alif, 21, menghidap aut1sme, anak ketiga, Muhammad Amin, 19, masih melanjutkan pengajian di Matrikvlasi Gambang, Pahang, manakala anak bongsu, Muhammad Azam, 15, menuntut di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), Kuala Terengganu.

Kesemua anaknya kini menetap di Terengganu bersama bekas suami. Semoga Alina tabah mghadapi uji4n hidup ini.

 

 

 

 

Sumber:BH