Tak sampai seminggu raya bersama, wanita ini kehilagan separuh ahli keluarga kerana Covid19

Tiada siapa menduga potret bersama keluarga menyambut Aidilfitri tahun ini merupakan kenangan terakhir buat Lans Koperal Siti Nurul Hawana Amran apabila dia kehilagan ibu bapa dan adiknya yang meniggal dunia kerana Covid-19.

Bapanya, Amran Sadon, 56, dan ibunya, Hasminah Parmin, 57, meninggal dunia Jumaat lalu ketika menerima raw4atan di H0spital Cancelor Tunku Muhriz (HCTM), Cheras, di sini, Khamis lalu.

Manakala, adiknya Muhammad Luqman Idham Amran, 20, pula menghembus nafas terakhirnya jam 6 pagi tadi ketika menerima raw4tan di Hospital Sungai Buloh, Selangor.

Menurutnya, arw4h ibu dan bapanya dis4hkan positif Covid-19 pada 17 Mei lalu selepas menjalani uj2an calitan sehari sebelum itu.

“Sepanjang Ramadan lalu mereka ada mengerjakan solat tarawih di surau berhampiran rumah kami di Pangsapuri Permai, Jalan Landai Permai, Sungai Besi dan kemugkinan mendapat jagkitan daripada situ.

“Selepas mengetahui mereka positif saya dan adik-beradik membuat ujian sama namun hanya adik yang dis4hkan positif manakala saya negatif,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Siti yang bertugas di Ibu Pejabat P0lis Daerah (IPD) Sentul berkata, ibunya dihantar ke HCTM pada petang Khamis lalu kerana keadaannya yang semakin tervk ketika itu.

“Namun apabila saya memberitahu arw4h ayah, emak semakin krit1kal, tiba-tiba ayah meng4du sesak nafas sebelum kami menghubungi ambul4ns dan dia dihantar ke h/spital sama pada sebelah malam.

“Namun mereka ga gal diselamatkan dan meniggal dunia keesokannya tanpa sebarang pesanan buat saya,” katanya sebak.

Menurut Siti lagi, apabila adiknya yang sedang menerima raw4tan covid di H0spital Sungai Buloh mengetahui ibu bapanya sudah tiada,dia seakan hilag semangat dan akhirnya dia juga turut menemui ajal kerana virvs tersebut .

“Saya bersama anak buah, adik ipar juga kini menjalani kuara3tin sehingga 30 Mei ini selepas menjalani uji4n calitan jam 10 pagi tadi,” katanya.

“Arwah orang tua saya selamat dikebumikan di tanah perkvburan Islam di Sungai Besi sekitar jam 4 petang Jumaat lalu sementara adik dikebvmikan jam 1 tengah hari tadi,” katanya.

Sumber:HM