Keluarga pencetus Kluster Matang minta maaf pada penduduk kampung

Bagi bekas pesak1t Covid-19, Mohd Adli Mohamad dan anggota keluarganya, kec4man, persepsi negatif melam-pau sehigga disisihkan segelintir masyarakat adalah ‘lebih s4kit dan der1ta’ berbanding pertarugan mel4wan Covid-19.

Mohd Adli, 36, meng4kui segalanya berpvnca selepas seorang daripada ahli keluarganya, dikenal pasti sebagai kes indeks dalam kluster Matang, iaitu kluster terbesar Covid-19 di daerah Hulu Terengganu, ketika ini.

Keluarganya menjadi sasaran kema-rahan penduduk sekitar kerana dikatakan menjadi pvnca jagkitan 127 individu lain yang dikesan positif Covid-19 dan seterusnya mere-bak ke tiga kampung berdekatan sehingga mencet-uskan rantaian jagkitan kluster baharu yang lain.

“Kami sekeluarga memohon ampun dan maaf kepada masyarakat di Hulu Terengganu khususnya di kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Telemong kerana kesu-karan yang dihadapi mereka ketika ini, sentiasa hidup dalam kebimbagan disebabkan penu-laran Covid-19 yang begitu meluas dan pantas.

“Namun, apa yang terjadi bukan disengajakan, jauh sekali untuk menya-kiti dan menjagkiti sesiapa. Harapan kami agar masyarakat tidak berterusan ‘menghu-kum’ keluarga kami kerana ia sangat menggaggu em0si,” katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Mengimbau detik bermulanya insiden berkenaan, Adli berkata, kepulangan abang iparnya, ke Kampung Matang Ramadan lalu kerana ingin memastikan isteri yang baru bersalin dapat menjalani tempoh berpantang dengan sempurna.

“Dia mendapat kebenaran p0lis untuk melakukan perjalanan rentas negeri, malah sudah melakukan ujian cal1tan dan dis4hkan negatif Covid-19, namun entah bagaimana dia akhirnya didapati positif tidak lama kemudian.

“Sekelip mata, seorang demi seorang daripada 48 ahli keluarga kami (termasuk keluarga abang ipar) dis4hkan positif dan terus menerima rawa-tan di h0spital serta menjalani tempoh kuarantin di lokasi yang ditetapkan kerajaan.

“Mungkin ada kesila-pan kami yang cu4i dalam pergaulan menyebabkan ramai ahli keluarga dijagkiti Covid-19,” katanya.

Namun, apa yang membuat Mohd Adli terkilan ialah setelah semua ahli keluarganya pulih, penerimaan masyarakat terhadap keluarganya masih dingin, sehinggakan dia pernah terfikir untuk membawa keluarganya berpindah ke tempat lain.

“Sangat menyed1hkan apabila seorang daripada ahli keluarga kami yang ingin membeli barangan keperluan di kedai, namun tiada yang mahu berurusan kerana bimbag dijagkiti sedangkan dia sudah pulih sepenuhnya dari peyakit itu.

“Akhirnya, dia terpaksa meminta kebenaran pihak berkuasa untuk membeli segala barangan keperluan di tempat lain yang agak jauh dari kediaman sendiri kerana tidak mahu mencetvskan suasana tidak harmoni di kampung,” katanya.

Mohd Adli bagaimanapun tidak menya-lahkan penduduk kampung terhadap layanan dingin mereka kerana akur ia berpvnca dari s4lah faham berkaitan Covid-19.

“Walaupun telah diberi penerangan kami tidak lagi menjagkiti sesiapa selepas selesai menerima raw4tan di h0spital, segelintir penduduk kampung masih tidak dapat menerimanya dengan hati terbuka.

“Namun, kami tetap tabah dengan uj1an ini dan berharap semuanya akan kembali normal,” katanya yang mahu semua rakyat Malaysia terus mematuhi pr0sedur operasi standard (SOP) agar tidak melalui pengalaman pah1t seperti dialami keluarganya.

 

 

 

Sumber:HM