Sebungkus nasi goreng beri ‘tamparan hebat’ kepada pengusaha restoran ini

Seperti yang diceritakan melalui portal Astro Awani

Menelusuri perjalanan hampir dua dekad dalam perniagaan restoran pelbagai kisah p4hit manis yang ditempuhi Ezham.

Bermacam ragam dan karenah pelanggan dihadapi dengan sabar dan tenang kerana berpegang teguh dengan prinsip ‘Kepuasan Pelanggan Keutamaan Kami’.

Namun, dalam ribuan pelanggan yang datang menjamu selera di restorannya, terdapat satu kisah yang merun-tun jiwa Ezham.

Kisah yang berlaku dalam temp0h Perintah Kawa-lan Pergerakan (PKP) baru ini is a real eye-opener.

“Hujan lebat membasahi bumi sejak tengah hari merenc4tkan aktiviti peniagaan kami.

“Pelanggan tidak dapat keluar untuk membeli makanan, pesanan makanan menerusi Food Panda dan Grab Food juga terbat-al berikutan faktor cuaca bu-ruk benar-benar merunsigkan.

Cerita Ezham lagi, dia mula mengenangkan pelbagai masa-lah yang perlu ditanggug antaranya seperti bil-bil yang tertuggak, gaji pekerja yang mesti dibayar serta hutag pada pembekal perlu dilangsaikan.

Ketika itu Ezham hanya mampu berdoa agar hujan segera berhenti supaya aktiviti perniagaannya kembali normal.

Selesai berdoa, tiba-tiba dia ternampak bayang empat orang remaja pelajar tahfiz berlari-lari anak mere-dah hujan masuk ke kedainya lalu memesan sebungkus nasi goreng kampung.

Ditebak perasaan ingin tahu yang meluap-luap, Ezham lantas bertanya kepada pelajar berkenaan mengapa nasi itu dipesan cuma sebungkus sedangkan mereka berempat.

Dengan nada sed1h, remaja tersebut menjawab mereka kelap4ran, tetapi terpaksa berkogsi makanan kerana mereka cuma mempunyai RM5.

Menurut pelajar itu lagi, dewan makan pusat tahfiz mereka ditutup berikutan PKP manakala semua pelajar tahfiz yang lain telah kembali ke pangkuan keluarga masing-masing.

Oleh kerana empat pelajar terbabit merupakan anak yatim, mereka tiada pilihan selain terpaksa tinggal di pusat tahfiz itu sepanjang tempoh PKP.

Tersentak dengan kisah mereka, Ezham segera menggoreng empat bungkus nasi goreng kampung lalu disedekahkan seikhlas hati mengenangkan per1t jer1h pelajar-pelajar tahfiz tersebut berjalan sejauh 2 km semata-mata untuk sebungkus nasi dikongsi bersama.

Kepayahan remaja tersebut yang terpaksa mengikat perut dan berlapar benar-benar menginsafkan Ezham.

Terpaksa berlapar kerana ketiadaan wang bukan pilihan mereka tetapi atas keterpaksaan dan desakan hidup.

Benar janji Allah SWT, sedekah itu pembuka pintu rezeki.

Rasulullah SAW bersabda:

“Tidak akan berkurang rezeki orang yang bersedekah, kecuali bertambah, bertambah dan bertambah.”

Alhamdulillah, Ezham berkata berkata dia bsrsedekah kepada remaja tahfiz berkenaan, petang itu perniagaannya kembali rancak setelah hujan reda.

Pelanggan berpusu-pusu datang ke kedai, peranti Food Panda dan Grab Food berbunyi menandakan pesanan masuk tanpa henti, ruang pakir kedai di penuhi dengan motosikal penghantar makanan.

Ezham bersyukur ke hadrat Ilahi atas rezeki yang melimpah ruah pada hari itu dan kejad1an yang menimpa anak-anak tahfiz itu akan sentiasa jadi pengajaran buat dirinya.

“Tidaklah sedekah itu menguragkan harta seseorang dan Allah akan menambahkan kemuliaan bagi orang yang memberi kemaafan.

Begitu juga Allah akan mengagkat kedudukan seorang yang bersifat tawaduk.” (HR Muslim)

 

 

Sumber: Awani