Gesa DG Hisham letak jawatan, Lana Nordin percaya ramai sependapat dengannya

Nama pelakon Lana Nordin tiba-tiba p4nas apabila dia secara terangan meny3lar Ketua Pengarah Kesih-atan,
Tan Sri Dr Noor Hisham supaya berhenti ‘berlakon’ daripada terus memboh0ngi rakyat Malaysia atas situasi Covid-19 yang sedang melanda negara pada masa ini.

Bukan itu sahaja,pelakon yang pernah mendapat j0lokan Pamela Anderson Malaysia ini turut menggesa orang nombor satu dalam mengepalai institusi kesih-atan negara itu supaya meletakkan jawatan.

Seperti yang dipetik melalui p0rtal media online Kosmo! ,Lana berkata, kelant-angannya bersuara supaya Ketua Pengarah Kesih-atan itu untuk meletak jawatan adalah wajar memandangkan bukan dirinya seorang sahaja yang berpendapat sebegitu.

“Sekarang ini bukan saya seorang sahaja yang menghen-tam beliau (Noor Hisham), ramai lagi rakyat Malaysia menyua-rakan pendapat yang sama.

Lana juga turut menjawab k0men sesetengah netizen yang menyuruh dia pulang ke Amerika Syarikat (AS) atas kelant-angannya mengkr1tik pentadbiran kerajaan menangani wa4ak Covid-19 di negara ini.

“Apa hak mereka mahu suruh saya ‘beramb-us’ balik negara suami (Amerika Syarikat)? Saya rakyat Malaysia, dilah1rkan di negara ini. Saya ada hak untuk bersuara”.

“Kalau balik ke sana sekali pun, saya tetap akan bersuara sebab saya rakyat negara ini,” ujar Lana.

Selain disuruh untuk pulang ke AS, terdapat juga netizen menggelar Lana sebagai tidak mengenang budi apabila dikatakan turut menghen-tam Kementerian Kesih-atan Malaysia (KKM) sedangkan kementerian tersebut pernah berjasa menyelamatkan ny4wa anak keduanya, William Daud Mckienzie, 2, sewaktu menjalani pembe-dahan dan rawa-tan akibat masa-lah injap semp1t (aortic stenosis) sejak dilah1rkan.

“Tentang anak saya sa-kit dengan kelantangan saya bersuara tidak menjadi isu sebenarnya. Masa anak saya sak-it, dia bukan dira-wat secara percuma di negara ini. Saya bayar kos peru-batan anak saya.

“Saya tidak minta derma pun. Malah saya bayar setiap sen kos peruba-tan anak saya,” ujarnya.

Dalam pada itu, Lana atau nama sebenarnya Mazlina Hasan Nordin, 41, men4fikan bahawa dia bertindak kurang ajar terhadap petugas barisan hadapan kerana lantang mengkr1tik sebuah video yang tular tentang kepatuhan seorang individu tidak memakai sut pelindung diri (PPE) yang lengkap ketika menguruskan ma-yat magsa Covid-19.

Ujarnya, dia bercakap perkara yang betul dengan mempertikaikan tind-akan lelaki dalam video tersebut kerana tidak patuh terhadap prosedur operasi standard (SOP) dengan tidak memakai PPE.

Jelas Lana, dia lantang kerana sudah cukup sabar dan mengakui ma-rah dengan ti-ndakan kerajaan ‘mengurug’ rakyat dalam tempoh yang lama, namun sehingga kini masih belum menampakkan perub-ahan.

“Sudah dua tahun rakyat dikurug. Saya sebagai rakyat m4rah sebab banyak benda terje-jas termasuk ekonomi rakyat. Mahu tunggu berapa tahun lagi?” soalnya.

Dalam pada itu, dia tidak takut jika karier lakonannya terje-jas andai disek-at oleh sesetengah pihak kerana percaya rezeki yang telah diatur oleh Allah SWT untuknya.

“Rezeki tidak salah alamat dan saya tidak takut pada sesiapa pun,” katanya.

Lana Nodin diijabkabulkan bersama warga Amerika Syarikat, David McKienzie atau nama islamnya Mohd Daud Mckienzie telah pada 15 Mei 2015.

Hasil perkongsian hidup pasangan ini dikurniakan dua orang cahaya mata iaitu Gia Quinn McKienzie,5, dan William Daud Mckienzie yang kini berusia dua tahun.

 

 

 

 

 

Sumber:K0smo