Mat Yoe jawab pers0alan Lana Nordin

Seorang petugas pengurusan jen4zah Covid-19 dikenali sebagai Mat Yoe di laman Facebooknya menjawab isu yang tular berhubung seorang lelaki yang memasuki kontena jenazah Covid-19 tanpa memakai PPE.

Mat Yoe menjelaskan tidak ada keperluan lelaki tersebut memakai peralatan perlindungan diri (PPE) sekiranya tidak akan menyentuh jen-azah pes4kit Covid-19.

Walaubagaimanapun, sepatutnya dia perlu memakai apron seperti petugas lain yang dirakam di dalam video berkenaan kerana individu itu keluar masuk dari kontena mengandungi ma-yat pes4kit Covid-19.

Jelas Mat Yoe lagi,
“Di dalam video itu yang memakai baju biru ramai-ramai, itu juga bukan PPE penuh. Baju biru adalah baju h0spital, mereka cuma pakai apron, pelitup muka dan penutup kepala. Separa sahaja.

“PPE penuh ini bermaksud pakaian lengkap dari kepala sampai ke kasut. Serba-serbi dua lapis,penutup kepala, penutup muka dan hidung, pelindung muka, ‘jumpsuit’, sarung tangan dua lapis, pelindung kaki dan apron. Itu baru PPE penuh,” katanya.

Mat Yoe menambah, ris1ko jagkitan adalah rendah kerana jen-azah pes4kit Covid-19 telah dibalut dengan plastik sebelum dimasukkan ke dalam beg ma-yat.

“Akan tetapi mende-dahkan diri kepada ris1ko jagkitan  sa-lah di sisi undang-undang. Sebab itu semua anggota diwajibkan mematuhi prosedur operasi standard (SOP),” jelasnya.

Dalam pada itu, Mat Yoe turut meluahkan kekes4lan terhadap dak-waan yang mengatakan wab-ak Covid-19 adalah rekaan semata-mata.

“Baca komen, ada yang kata Covid-19 tipu-tipu. Rekaan kata mereka. Aku malas nak doa buruk-buruk, cuma nanti kalau keluarga kena Covid-19, kau rasalah,” katanya.

 

 

 

 

 

Sumber:K0smo