Disangka m4ti dalam n4has pesawat, Sajjad kembali ke pangkuan keluarga selepas 45 tahun

Tiada siapa myagka seorang pemuda yang selama ini dikatakan terlibat dalam satu na-has pesawat 45 tahun dahulu akhirnya selamat kembali ke pangkuan keluarganya.

Pemuda itu yang kini berusia 70 tahun dikatakan antara penumpang mal4ng yang menaiki pesawat Indian Airlines  yang terhmpas di Mumbai, India pada tahun 1976.

Kepulangan Sajjad Thangal  ke pangkuan ibunya yang kini berusia 91 tahun di Kollam, Kerala disambut keluarga, rakan-rakan, jiran-jiran dan pemimpin setempat di kampung dengan meriahnya. 

Menurut cerita, Sajjad yang ketika itu berusia 25 tahun bekerja dengan seorang pelakon terkenal dari selatan India, Rani Chandra dan mengendalikan program kebudayaan di negara-negara Teluk.

Kedua-dua mereka dijadualkan menaiki penerbangan Mumbai, tetapi rancangan berubah saat akhir sekali gus telah  menyelamatkan nyawanya.

Pengasas sebuah badan bukan kerajaan (NGO) di Navi Mumbai, K M Philip berkata, Sajjad sepatutnya pulang bersama rombongan dari Abu Dhabi pada 12 Oktober 1976, tetapi berlaku perubahan saat akhir dengan jawatankuasa penganjur.

Menurut Philip, tr4gedi itu membuatkan Sajjad tr4uma kerana kehilagan ramai rakan karib dan rakan perniagaan yang terbabit dalam n4has tersebut .

Ia seterusnya menjejaskan kesih-atan ment4l  Sajjad dan dia terpaksa hidup secara privasi.

“Ketika itu insurans belum lagi mendapat perhatian, dan saya kehil-angan banyak wang. Saya juga bimb4ng p0lis akan memburu saya.

“Hampir kesemua orang menyangka saya antara yang terkOrban dalam n4has itu,” kata Sajjad.

“Saya kemudian memulakan kehidupan di Mumbai dengan melakukan pelbagai kerja,” katanya.

Dia kemudian dipindahkan ke rumah perlindungan yang dikendalikan oleh NGO dan mendapatkan rawa-tan berkenaan peyakit mentalnya. 

Philip menjelaskan Sajjad pada mulanya sukar untuk menceritakan kisahnya kepada kaunselor di rumah jagaan itu.

Bertahun-tahun kemudian NGO itu mula menyia-sat dan mendapati bahawa ibu Sajjad, Fathima Beevi yang berusia 91 tahun masih hidup.

Sajjad kemudian menghubungi ibunya dan ibunya sangat terkejut kerana  mendapati dia masih hidup. 

Menurut satu sumber lain, sebelum dis4hkan meniggal dunia, keluarga Sajjad telah berkali memeriksa senarai nama magsa pesawat berkenaan tetapi g4gal menjumpai nama Sajjad, lalu mereka menganggap Sajjad telah meniggal dunia dan may4tnya tidak ditemui. 

“Impian saya menjadi kenyataan. Saya tidak menyangka dapat bertemu semula dengan keluarga, terutama ibu saya,” kata Sajjad.

 

 

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: mstar