Akibat menipu, peminat berk0ngsi cerita dengan Pak Nil bagaimana dia dan 13 ahli keluarganya dijagkiti Covid19

Kerana kedeg1lan seorang pemuda yang suka merayau walaupun ketika musim Perintah Kaw-alan Pergerakan (PKP) akhirnya memakan diri apabila dia dan 13 ahli keluarganya yang lain dis4hkan positif Covid-19.

Kisah mal4ng itu dik0ngsikan oleh salah seorang ahli keluarga pemuda terbabit ketika ditemu bual oleh pelakon dan pengacara terkenal, Datuk Aznil Nawawi ataupun Pak Nil sebelum dia memuat naiknya di laman Facebo0k.

Menurut anak sulung keluarga berkenaan yang dikenali Zura, hanya seorang sahaja ahli keluarganya yang tidak dijagkiti w4bak itupun kerana dia pulang ke rumah mentuanya.

“Kejadian ini berlaku tidak sampai seminggu Hari Raya Haji, adik saya ni lelaki, keluar mer4yau tak pakai ‘face mask’. Kemudian dia balik dia dem4m.

“Kami tanya dia ada buat ‘swab test’ tak? Dia kata dah buat, tetapi rupanya dia men1pu. Bermula dengan dia, kemudian adik saya dem4m akhirnya semua kami 13 sekeluarga dis4hkan dijagkiti Covid-19,” cerita Zura pada temu bual tersebut.

Pada masa sama, Zura turut berkogsi pengalamannya semasa mendapatkan raw4tan di sebuah ho0pital kerana dia antara yang paling terjej4s kesih-atannya akib4t Covid-19.

“Sangat tr4uma ketika semasa di h0spital, orang m4ti lalu-lalang, setiap hari ada orang m4ti, paling dekat sebelah katil saya ada orang m4ti.

“Lapan hari saya berada di w4d, selama itu saya tak boleh tidur kerana saya bimbang jika saya tidur saya tak bangun lagi,” jelas Zura yang turut memberitahu dua adiknya yang juga orang kelainan upaya turut dis4hkan positif Covid-19.

Susulan perkogsian tersebut, rata-rata pengguna Facebook turut berk0ngsi kisah mereka dijagkiti Covid-19 dan menyeru orang ramai agar sentiasa berhati-hati semasa berada di luar rumah.

“Dekat rumah saya ada empat orang semuanya positif, suami,mak saya dan nenek saya.

“Simptom akak itu semua benar belaka, dem4m Covid badan semua s4kit2, saya s4kit sampai ke tulang rasa, nak bern4fas pun s4kit ped1h pun ada, akhirnya saya dihantar ke Maeps sebabkan golongan ber1siko(pregnant),” tulis Intan Najeeha.

Turut meniggalkan k0men adalah seorang lagi pengguna dikenali sebagai Suri Aidil.

“Sebab tu kena ada kesedaran, kita semua beris1ko menjadi pembawa, jadi jangan keluar selagi tiada keperluan dan pakai lah mask sentiasa.

“Yang akan jadi m4ngsa ahli keluarga yang dok diam dalam rumah tu, selagi tak kena, selagi tu ada yang ambil mudah,” katanya.

Dalam masa lebih kurang 24jam sahaja, hantaran FB Pak Nil ini telah mendapat lebih 700 perkongsian dan 126 ribu telah men0nton video tersebut.

Let’s spread the awareness! 

 

 

 

Sumber:K0smo