5 cara untuk elak dapur kaca pec4h berder4i

Tidak din4fikan, dapur kaca ini mampu membuatkan dapur anda kelihatan lebih elegan dan moden. Namun hakikatnya, yang cantik tidak semestinya tahan lasak. Lebih-lebih lagi jika tidak dikendalikan dengan betul.

Seorang pengguna  Faceb00k berk0ngsikan tips dalam menggunakan dapur kaca jenis tempered glass ini untuk menggel4kkan kejadian yang tidak diingini berlaku. Jom sama-sama baca perk0ngsian oleh Dr Fatimah Salim seperti di bawah.

5 Tips Untuk Elak Dapur Kaca Pec4h Berder4i

Sebenarnya terdapat banyak jenis bahan binaan (aka material) yang digunakan untuk membuat dapur memasak seperti kaca, kaca berplumbum (lead glass), seramik dan borosilikat.

Disebabkan banyak kem4langan melibatkan dapur kaca tempered (tempered glass),ambil tahu cara pengendalian bagi mengel4kkan kem4langan yang tidak diingini seperti letvpan dan keb4karan. Tambah lagi jika kejadian berlaku sewaktu ada anak kecil bersama.

Dapur kaca tempered digunakan mengantikan dapur borosilikat kerana ianya lebih cantik disamping lebih tahan haba, tidak bertindakbalas (inert), tidak mengalirkan elektrik juga kalis air dan gas.

Namun, ianya mudah pec4h jika tidak dijaga dengan baik dan betul. Tips dalam menggunakan dapur kaca tempered ialah:

  1. Jangan tutup permukaan kaca -setengah dari kita sayangkan dapur, t4kut tumpahan minyak atau kotoran pada permukaan. Namun dengan menutup dapur, haba akan terperangkap lalu membuatnya mudah ret4k.
  2. Jangan guna kuali dan periuk yang terlalu besar- penggunaan periuk dan kuali yang besar terutamanya yang diperbuat daripada logam akan memer4ngkap haba lalu memindahkannya kepada dapur. Ini boleh menyebabkan dapur ini mudah ret4k.
  3. Jangan letak kuali atau periuk di atas permukaan kaca kerana beb4n yang berat.
  4. Maksimumkan penggunaan secara berterusan selama 2 jam sahaja. Ini kerana, penggunaan yang lama akan meningkatkan pengumpulan haba.
  5. Jangan sesekali mengelap atau membersihkan dengan kain basah tunggu sehingga dapur sejuk supaya tidak berlaku “kejvtan “ atas perubahan suhu yang dr4stik. Lalu menyebabkannya ret4k.

 

 

 

Sumber:Dr Fatimah Salim via BH