“Penggunaan spray gun undang risik0 yang lebih mudarat”- Dr Izzar Anwari

Dalam satu hantaran di Instagram peribadi nya, Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Kaw4lan Peyakit Kementerian Kesih-atan, Dr. Izzar Anwari Abdul Khani meminta orang ramai memahami penggunaan ‘spray gun’ atau penyembur pist0l untuk penyahjagkitan permukaan di sekitar rumah bagi membasmi virvs Covid-19.

Menurut Dr Izzar ,kini di pasaran terdapat pelbagai jenis bentuk alat tersebut antaranya, penyembur elektrostatik, semburan kabus selain berbentuk wap.

“Alat-alat ini berfungsi dengan menukar ceca1r kimia disinfeksi yang terkandung di dalamnya kepada bentuk aerosol dan akan berada lama di ruang udara terutamanya jika kawasan ventilasi tidak bagus.

“Bahan kimia dalam aerosol ni boleh memudar-atkan kulit, mata atau pernaf-asan kita,” jelas Dr Izzar lagi.

Selanjutnya Dr Izzar menerangkan, penggunaan alat berkenaan harus dilakukan dengan sangat berhati-hati dan hanya individu terlatih boleh mengendalikan penyembur jenis elektrostatik dan kabus.

Katanya, mereka perlu menggunakan bahan kimia disinfeksi yang telah diluluskan selain memakai peralatan perlindungan diri (PPE) yang cukup untuk melindungi kesel-amatan operator, orang sekeliling dan pengguna di ruangan berkenaan.

Menurutnya, Unit Kawa-lan Peyakit Berjagkit (CDC) tidak menyatakan penggunaan alat-alat sedemkian digalakkan atau tidak digalakkan di ruangan umum namun ris1ko mud4rat adalah lebih besar jika alat ini digunakan di kawasan penyediaan makanan, atau di tempat anak-anak bermain.

“Mencuci permukaan dengan sabun atau detergen sudah cukup selain disinfeksi menggunakan kaedah biasa seperti lap dengan cecair atau botol penyembur biasa.

“Memang tidak canggih atau hebat macam ‘spray gun’ tetapi lebih selamat penggunaannya. Kalau hendak guna leceh bagi saya. Ris-iko juga tinggi kalau guna dengan cara salah,” tulisnya.

 

 

 

 

 

Sumber:K0smo