Bekas pes4kit Covid19 temui ajal ketika daki Gunung Datuk

Aj4l m4ut di tangan Tuhan. Biarpun sudah beb4s dari virvs Covid19, seorang pekerja kilang , Allahyarham Mohd Azam Che Mat, 45 meniggal dunia ketika mendaki Gunung Datuk, di sini, pagi tadi.

Allahyarham dis4hkan meniggal dunia oleh pasukan parame-dik sebaik saja dibawa turun ke kaki Gunung Datuk pada jam 2.20 petang tadi.

Rakan Allahyarham, Zakaria Ayub, 59, berkata, dia bersama 18 orang mendaftar naik ke gunung terbabit secara dalam talian untuk menyertai cab-aran Trans Naning.

Menurutnya, arwah aktif mendaki sejak lebih setahun lalu dan tidak menunjukkan sebarang tanda mengalami masa-lah seawal pendakian pada jam 4 pagi.

“Magsa adalah seorang bekas pesa-kit Covid-19 tahap 3 dan sempat menunaikan solat Subuh secara berjemaah di puncak Gunung Datuk bersama yang lain.

“Kami berehat lebih sejam sebelum meneruskan perjalanan ke Gunung Gagak. Lima minit selepas meneruskan perjalanan, magsa menga.du kejang kaki dan kami berpatah balik ke arah magsa.

“Bagaimanapun, magsa sudah pun terbaring dan pen-gsan. Kami cuba memberi bantuan melalui teka-nan dada namun magsa tidak memberikan sebarang reaksi,” katanya.

Zakaria berkata, dia dan rakan lain terus menghubungi pasukan penyel-amat untuk mendapatkan bantuan bagi membawa mang-sa turun.

“Kami tidak menyangka pendakian kali ini bersama rakan berakhir kejadian tidak diingini,” katanya.

Sementara itu, Ketua Balai B0mba dan Penyelamat (BBP) Rembau, Penolong Penguasa B0mba, Mohd Arif Ahmad Osasi berkata, pasukannya menerima maklumat berkenaan kejadian pada jam 9.28 pagi.

Katanya, ketika itu secara kebetulan anggota Pasukan Khas Taktikal Operasi Penye-lamat Malaysia (Storm) sudah berada di lokasi gunung berkenaan susulan terdapat dua program dijalankan di Gunung Datuk, hari ini.

“Kami menerima lap0ran mengenai seorang lelaki dilap0rkan tidak sedarkan diri ketika berada pada kedudukan kira-kira 300 meter dari puncak Gunung Datuk.

“Mgsa dikatakan bersama 18 ahli kumpulan yang lain sedang menuju ke Gunung Gagak.

“Pasukan penyel-amat bersama sukarelawan membabitkan seramai 30 orang bergilir-gilir mengusung magsa turun dari puncak gunung,” katanya.

Beliau berkata, operasi menyelamat itu membabitkan P0lis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) dan Kementerian Kesiha-tan Malaysia (KKM).

“Magsa yang berasal dari Kampung Sungai Tong, Setiau, Terengganu dis-ahkan menin-ggal dunia oleh pihak KKM serta diserahkan kepada p0lis untuk tin.dakan selanjutnya,” katanya.