Bukan sekadar tukar cadar, pakar ini jelaskan beberapa cara lain untuk ela.kkan tempat tidur kita jadi sarang peyakit tanpa sedar!

Selama ini samada kita perasan atau tidak, kebanyakan kita dianggarkan menghabiskan kira-kira 49 hingga 60 jam untuk tidur di atas katil.

Dalam temp0h tersebut, tanpa kita sedari cadar dan sarung bantal kita telah menjadi lubuk segala kot0ran, peluh, minyak, dan lain-lain yang terhasil daripada tubuh badan.

Ini seterusnya boleh menyeba.bkan al4han, ker0sakan kulit, asma, dan banyak mas-alah kesih-atan lain, selain mampu menggaggu kualiti tidur kita.

Ada beberapa pendapat mengatakan masa-lah kesih4tan di atas dapat diatasi  jika menukar cadar dan sarung bantal dengan kerap.

Tetapi seberapa kerap kita perlu menukar cadar dan sarung bantal?

Menurut pakar, cadar tilam seeloknya ditukar setiap seminggu atau dua minggu sekali bagi mengel4kkan menjadi ‘rumah’ kepada ku.man dan b4kteria.

Pensyarah mikrobi0logi perub-atan dari Universiti Westminster, London, Manal Muhammad berkata katil yang kita tidur boleh menjadi sarang kepada beberapa spesis bak-teria seperti Staphylococcus Aureus yang boleh menyeb.abkan jang-kitan kulit, pneum0nia dan jera-wat yang serius.

“Tilam juga boleh menjadi sarang kepada ba.kteria dan ku.man kerana terdapat pengelu-pasan kulit, sisa makanan dan kulat selama bertahun-tahun.

“Oleh kerana su.kar untuk mencuci tilam, penggunaan sarung yang boleh dibasuh – dan mencucinya setiap satu atau dua minggu – dapat membantu menguragkan jumlah k.uman yang tinggal di atas tilam,” katanya.

Tambah beliau lagi, seeloknya cadar dan sarung bantal dicuci menggunakan suhu yang tinggi iaitu sekitar 40-60 celsius supaya dapat memb-unuh ku.man dengan berkesan.

Selain itu, dia turut menyarankan orang ramai melakukan perkara-perkara berikut  untuk memastikan  supaya tempat tidur tidak menjadi lubuk ‘peyakit’ :-

1)mandi sebelum tidur

2) elkkan tidur di atas katil ketika berpeluh

3) t4nggalkan mekap

4)elakkan memakai losyen, krim dan minyak sebelum tidur.

5) jangan makan atau minum di atas katil 

6) jauhkan haiwan peliharaan dari kawasan cadar

Jadi, apa tuggu lagi.. bertindaklah sekarang! 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: mstar