Jawapan balas Afieq Shazwan bila dikata berwajah ‘babyface’, tidak k0mersil jadi hero drama

Bakatnya dicugkil 13 tahun lalu dalam satu pertandingan nyanyian kanak-kanak.

Sejak itu Muhammad Shafieq Shazwan Zamrose atau nama komersialnya Afieq Shazwan sudah mula terlakar di atas kanvas dunia seni dan hiburan tanah air.

Sudah namanya anak seni, bakat yang dimiliki sebenarnya lebih daripada apa yang mula dipertontonkan kepada umum. Bukan sahaja nyanyian, Afieq juga mempunyai bakat besar dalam bidang pengacaraaan mahupun lakonan.

Masa terus berputar seiring dengan usia dan bakat Afieq namun ada khalayak tidak menyedari bahawa Afieq yang dahulunya kanak-kanak kini telahpun berusia 24 tahun! 

Maka apabila diberikan peluang memegang watak utama sebagai suami berpasangan dengan Yuna Rahim dalam drama Diari Seorang Suami, ada suara-suara ‘na.kal’ yang menyatakan Afieq kurang sesuai dengan karakter berat tersebut.

Tidak mel4tah dengan dak.waan tersebut, Afieq berkata dia bukanlah seorang yang ‘tagkap muat’ dengan watak yang diberikan walaupun sebagai peranan utama.

Pengalamannya dalam bidang seni membuatkan dia mengkaji terlebih dahulu kesesuaian watak tersebut dengan dirinya.

Ada juga cakap-cakap mend.akwa Afieq tidak berwajah komersil untuk menjayakan watak lelaki dewasa kerana masih keanak-anakan.

Ujarnya, penonton mungkin kurang memahami apa yang cuba ditonjolkan dalam drama arahan pengarah Johan Bahar tersebut.

Drama berkenaan berkisarkan sepasang remaja belasan tahun yang mengambil keputusan berkahwin pada usia muda.

“Saya akvi watak yang dibawa agak b.erat. Suk.ar sebenarnya untuk saya membawakan watak dewasa.

“Namun, saya anggap watak sebegitu sebagai suatu cab.aran sebagai seorang pelakon. Saya juga meletakkan diri dalam situasi jika ditakdirkan berkahwin pada usia muda,” jelasnya.

“Dahulu (sewaktu kanak-kanak dan remaja), saya terlalu aktif dengan drama dan telefilem. Sekarang saya sudah pun berusia 24 tahun dan masih dibay.angi Afieq yang berusia belasan tahun.

“Ada yang boleh terima dan ada yang tidak. Saya cuba mewujudkan karakter lelaki dewasa sebenar dengan menyimpan misai, tapi tidak menjadi kerana tidak tumbuh lebat,” katanya.

Kata Afieq, dia sebenarnya belum bersedia untuk menukar imej semata-mata mahu kelihatan matang.

Dia bahkan tidak akan berbuat begitu hanya untuk prom0si diri ditaw.arkan peluang memegang watak lebih dewasa.

Bagaimanapun kata Afieq, tidak mus.tahil jika suatu hari nanti dia memilih untuk mencuba imej sebegitu apabila sudah sampai masa yang sesuai.

Ketika diteb4k soalan berkaitan jodoh  Afieq menjelaskan dia tidak terlalu cere.wet tentang kriteria calon isteri, termasuk soal usia.

Sama ada wanita tersebut lebih muda atau berusia berbanding dirinya, Afieq berpendapat, kematangan seseorang itu tidak diukur berdasarkan usia, sebaliknya kematangan dinilai berdasarkan pengalaman.

SELEBRITI berkulit hitam manis ini tidak kisah seandainya bertemu jodoh dengan wanita yang lebih berusia atau muda berbanding dirinya.

“Umur bakal isteri lebih berusia atau muda tidak menjadi masa.lah, yang penting ada persefahaman. Tanggungjawab suami berat sebenarnya.

“Tapi isteri juga perlu memainkan peranan penting. Ada juga isteri yang lebih muda tetapi mempunyai fikiran yang matang berbanding suami yang lebih berusia,” katanya.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: K0smo